Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Småskolorna ska vara kvar

Annons

Det finns inga som helst planer på att lägga ner en enda landsbygdsskola, tvärtom har vi rivit upp beslutet att lägga ner Rånäs skola. Låt oss vara tydliga med detta. Det vi lovar, det håller vi.

Anmäl text- och faktafel

Samtidigt lever vi i en föränderlig värld. Lärare och elever kommer och går. Vad gör vi om en skola plötsligt bara har två elever eller helt saknar behöriga lärare? Kommer skolan i så fall få vara kvar? Var går egentligen gränsen för att en skola ska få vara kvar? Alla förstår att det finns en gräns, frågan är bara var gränsen går.

Även om vi gjort tydligt att vi i Alliansen för Norrtälje kommun inte avser lägga ner några landsbygdsskolor, har jag varit i kontakt med flera föräldrar till elever som går på kommunens mindre skolor. De förstår att deras skola inte är föremål för nedläggning under denna mandatperiod, men de oroar sig ändå. Vad händer om elevantalet sjunker? Vad händer om det blir ett nytt styre i kommunen efter nästa val? Tilltron till allmänna politiska utfästelser är, med rätta, låg.

Oron gör att flera föräldrar inte vågar sätta sina barn i mindre skolor, utan väljer en annan skola. Denna oro motverkar våra ambitioner att höja elevantalet vid de mindre skolorna. För sådan är vår ambition och vi är redan på god väg att höja elevantalet vid flera skolor. Vid Rånäs skola startar vi dessutom upp en resursklass till höstterminen och bara det ger i sig fler elever vid just denna skola. Vi kommer också göra allt vi kan för att locka behöriga lärare till alla skolor i Norrtälje kommun, inte minst de mindre skolorna. Detta uppdrag har förvaltningen också fått, liksom många andra uppdrag och åtgärder för att stärka skolorna, som Norrtelje tidning tyvärr inte har valt att uppmärksamma. Inte ännu i alla fall.

De föräldrar jag har varit i kontakt med efterfrågar raka besked på fullt berättigade frågor: var går gränsen för hur liten en skola kan vara och vad gör vi om en skola saknar behöriga lärare? Dessa frågor förtjänar svar. Det är mot denna bakgrund förvaltningen har fått i uppdrag av barn- och skolnämnden att utreda lämpliga kriterier för när en skolnedläggning ska aktualiseras. Det beslutet har för övrigt tagits enhälligt i nämnden, alltså med stöd av samtliga partier.

Förslaget på kriterier ska inte bara diskuteras i barn- och skolnämnden, utan också på medborgardialoger. Vilka dessa kriterier blir återstår därför att se, men i uppdraget ingår att ta fram förslag på tydliga och transparanta kriterier som inte kan bli föremål för godtycklig tolkning. Det ska vara enkelt att avgöra om kriterierna är uppfyllda eller inte. Vi talar också om kriterier som ska vara uppfyllda under en längre tidsperiod. Det räcker inte att kriterierna uppfylls ett enstaka år.

Jag tror det är viktigt att vi förtroendevalda kan ge ett ärligt svar på frågan var gränsen går för hur liten en skola kan vara. För låt oss erkänna, förtroendet kunde vara bättre, särskilt när det gäller de mindre skolornas vara eller icke vara. Låt oss också vara ärliga och erkänna att det finns en gräns för hur liten en skola kan vara och att sättet skolnedläggningarna hanterades på under förra mandatperioden lämnade mycket i övrigt att önska.

Allt detta sagt upprepar jag ännu en gång: det finns inga som helst planer på att lägga ner en enda landsbygdsskola, tvärtom har vi rivit upp beslutet att lägga ner Rånäs skola. Då kan vi inte anta kriterier som skulle innebära nedläggning av en skola som vi precis räddat från nedläggning.

Robert Beronius (L), kommunalråd och ordförande i barn- och skolnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons