Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SL måste bli mer resenärsanpassat

Stockholms län har den högsta kollektivtrafikandelen i Sverige, vilket är bra för vår miljö och ett gott kvitto för landstingets arbete med kollektivtrafiken.

Annons

En bidragande orsak till att kollektivtrafiken används i så stor utsträckning är att den är väl utbyggd, har god täckning över hela länet och hög turtäthet. Trenden är också att alltfler invånare i regionens centrala delar väljer att resa kollektivt.

Totalt har antalet resenärerna i SL-trafiken ökat med drygt 50 000 i år, vilket fortsatt är högre än befolkningsökningen i länet. Vi ser också en kraftigt ökande kollektivtrafikandel med nästan 15 procent de senaste sju åren till och från innerstaden.

Fler är också nöjda i kollektivtrafiken. Till exempel ökade nöjdhetsbetyget i SL-trafiken för oktober med nästan sex procent jämfört med samma period i fjol. Stockholms kollektivtrafik attraherar och det är väldigt positivt för miljön och tillväxten. Trots en god grund finns det mycket att arbeta vidare med.

Den senaste månadsrapporten från landstinget visar på minskade intäkter gentemot budget för SL. Detta beror bland annat på att SL har gjort en felaktig prognos om resandeökning, att redovisningen av biljettintäkterna från reskassan skiljer sig från remsan och att rutiner för köp av sms-biljett ändrats. I nästa års budget kommer mycket av detta vara löst. SL:s felaktiga antagande kommer då att justeras samtidigt som den förändrade redovisningen av reskassan jämfört med remsan, som blev intäkt direkt vid försäljningen och inte som nu, när resenären gör sin resa, blir mer förutsägbar.

De problem och den otydlighet som kommer med förändringar ställer nu än högre krav på SL, så att detta inte upprepas. Därför behövs en kundorienterad digital strategi. Denna digitala strategi ska vara nästa steg för att införa flera nya digitala funktioner för biljetter, resegaranti, kartor, tidtabeller, realtidsinformation och försäljningsställen – allt med resenärernas behov som utgångspunkt.

1. I strategin ingår att implementera en ny och modern e-handel. Den ska tillgodose resenärernas behov så att de snabbt och enkelt exempelvis kan köpa enkelresor och periodkort, fylla på reskassan och se var försäljningsställen finns, namnge olika Accesskort, se saldo och utnyttja resegarantin. Det ska vara möjligt att använda exempelvis sitt bankkort direkt för att resa med SL och i andra län.

2. En användarvänlig app för smarta mobiltelefoner ska skyndsamt tas fram av SL. Förutom att kunna köpa biljetter och fylla på Reskassan ska resenärerna även via appen få information om priser, tidtabeller, saldo, försäljningsställen och trafikstörningar.

3. Ytterligare en lösning som ska underlätta för resenärerna är möjligheten att få en automatisk ”påladdning” av sin reskassa när beloppet på kortet går under en viss nivå så att resenären själv slipper att aktivt ladda på Reskassan.

När Stockholms växer måste även kollektivtrafiken växa, men då är det viktigt att utbyggnaden möter resenärernas behov och krav på att vara enkel och lättillgänglig. Vi har mycket arbete kvar, men vi ser att kollektivtrafiken lockar allt fler resenärer och då måste biljett- och betalsystemen bli än bättre för att Stockholmsregionen ska fortsätta att utvecklas till världens mest klimatsmarta, konkurrenskraftiga och attraktiva storstadsregion.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel