Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SL investerar i miljardprojekt i Norrtälje

Byggplanerna runt busstationen kan ta ny fart. 

Annons

SL satsar 49 miljoner kronor på bygget av ny bussterminal i Norrtälje. Därmed ökar möjligheterna för att nya stadsdelen runt området blir verklighet, enligt Roslagens famn. Konsortiet Roslagens famn vill bygga 315 bostäder, 13 000 kvadratmeter kommersiella lokaler och en överdäckad bussterminal på marken där nuvarande busstationen ligger.

Norrtälje kommun var beredd att sälja marken, 27 000 kvadratmeter, för minst 94 miljoner kronor. Men i början av oktober föll avtalet mellan parterna sedan Roslagens famn misslyckats med att redovisa hur projektet ska finansieras. Det handlar inte om några småsummor. Bygger kräver investeringar på 1,1 miljarder kronor, enligt Roslagens famn. Nu har konsortiet fått nytt hopp. Anledningen är att SL vill skjuta till pengar.

– Det är en förutsättning för bygget, säger Håkan Karlsson, arbetande styrelseordförande i Centrumutveckling AB som tillsammans med Cardipoint AB driver Roslagens famn.

Tanken är att nuvarande stationen ska rivas och ge plats åt en ny hall med väntsal och 15 dockningsstationer för bussar under tak. SL:s 49 miljoner ska gå till att inreda terminalen invändigt, bland annat el- och vattenlösningar samt signaltavlor. Problemet för Roslagens famn är att SL:s besked kom för sent. Konsortiet hade på sig till 30 september att tala om hur miljardbygget ska backas upp ekonomiskt.

Nu har Håkan Karlsson Co begärt att Norrtälje kommun utsträcker tiden fram till 31 mars nästa år.

– Vi jobbar hårt med planerna och ligger långt framme i diskussionerna med finansiärer, säger han.

Men kommunen är inte intresserad av någon förlängning, enligt kommunalrådet Kjell Jansson (M).

– Roslagens famn har inte redovisat någon finansiering än. Om de klarar det är vi beredda att pröva ärendet igen, säger han.

Mixen av bostadsrätter och hyresrätter i kombination med en långsiktig lösning för bussresenärerna tilltalar politikerna. SL:s krav är att den nya terminalen ska hålla 40 år.

– Men det finns fler som är intresserade av att bygga i området. Det handlar om starka byggbolag som är börsnoterade, säger Kjell Jansson.

Roslagens famn avskräcks inte av att samarbetet med kommunen gått i stå.

– Vi lägger ner stora pengar och mycket energi på projektet. Det skulle vi inte göra om vi inte trodde på att det går att genomföra, säger Håkan Karlsson.

Årligen passerar 1,5-1,8 miljoner resenärer Norrtälje busstation, enligt Håkan Karlsson. Det stora flödet av människor gör området intressant, anser han.

– Den nya trenden att bygga stad runt kollektivtrafik i stället för biltrafik växer sig allt starkare, säger Karlsson.

Drygt 300 bostäder

Roslagens famn vill skapa en ny stadsdel runt nuvarande bussterminalen i centrala Norrtälje. Konsortiet planer rymmer 13 000 kvadratmeter butiker, restauranger, kaféer och kontor i markplan.

Ovanpå de kommersiella lokalerna byggs 315 lägenheter i 2,5 plan. Det blir 215 bostadsrätter och 100 hyresrätter.

Under fastigheterna, som blir i trä, byggs parkeringsgarage för drygt 500 bilar.

De preliminära skisserna innehåller även en trafikteknisk lösning för busstrafiken. Dagens terminal rivs och ger plats åt en ny hall med väntsal och 15 dockningsstationer för bussar under tak.

Området som ska bebyggas är 27 000 kvadratmeter stort och ramas in av Hantverkaregatan, Baldersgatan, Bangårdsgatan och Danskes gränd.

Miljardprojektet ska finansieras av pensionsstiftelser och fastighetsbolag, enligt Roslagens famn.