Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skärmfria dagar - behövs det?

Funderar du på att införa en skärmfri dag för barnen? Tänk efter en gång till. Lagom är bäst, enligt psykologen.

Annons

– Vi skulle må bra av en skärmfri dag. Det är datorer och smartphones hela tiden! klagar en mamma i en tråd om skärmtid på Familjeliv.

Skärmfria dagar har varit på tapeten sedan surfplattorna och mobilerna blev självklara prylar även för barnen. Familjer som har infört en veckodag med skärmförbud, berättar om hur de plötsligt hittar på saker tillsammans istället för att rikta uppmärksamheten mot varsin mobil. Men frågan är om en skärmfri dag är bästa sättet att hantera barnens ”appande”, spelande och filmtittande?

– Det signalerar ett allt- eller inget-tänkande. Jag tror att det är mer funktionellt att tänka måttligt, som att barnen får spela en stund på kvällen, säger Tobias Rasmussen, legitimerad psykolog på Kbtgruppen i Stockholm.

Skärmförbud kan leda till att suget ökar de andra dagarna då det är ”fritt fram” att använda surfplattan och mobilen, menar han. Istället för att tänka i termer av förbud är det bättre att fylla på med sådant man tycker att barnet missar på grund av skärmöverskottet. Som att leka utomhus eller vara med kompisar.

– Vissa barn som spelar och tittar på film mycket kan ha svårt att sysselsätta sig själva när föräldrarna begränsar skärmanvändningen. Då behöver man erbjuda andra aktiviteter, säger Tobias Rasmussen.

Ett grundproblem när barn och ny teknik diskuteras, är att fokus sällan ligger på vad barnen gör och får ut av den. Det anser Elza Dunkels som forskar om barn och interaktiva medier vid Umeå universitet. Hon driver också bloggen ”Net Nanny” där hon svarar på frågor om barns nätanvändning.

– Jag önskar att föräldrarna visade ett större intresse för barnens spelande. På samma sätt som vi lär oss spelreglerna när barnen börjar spela fotboll, borde vi sätta oss in i hur Minecraft fungerar.

Tobias Rasmussen håller med om det är viktigt att föräldrarna visar nyfikenhet och en vilja att vara delaktiga i det barnen gör framför skärmen.

– Jag tycker inte att man enbart ska titta på hur ofta och hur länge de använder surfplattan. Innehållet är också viktigt. Små barn som spelar våldsamma spel är lika allvarligt som om de hade tittat på barnförbjuden film.

När föräldrarna har koll på barnens skärmvärld, kan det också bli lättare att sätta gränser. Tycker man att det räcker med film eller spel för dagen, avbryter man smidigast när det är ”läge”.

– Om man leker kurragömma avbryter man inte mitt i leken, utan när man har hittat varandra. Det är likadant med spel och film – det bästa är att vänta till banan eller filmen är slut. Alternativt, hitta ett avbrott som blir naturligt för handlingen ifall det inte är läge att se klart filmen, säger Tobias Rasmussen.

Med barn i skolåldern kan man gärna ha en dialog om användningen, tycker både Tobias Rasmussen och Elza Dunkels.

– Man kan till exempel diskutera att låta mobilerna ligga på laddning under middagen. Men att tvinga barnen att klippa helt med mobilerna och datorerna är som att be dem att klippa med kompisarna, menar Elza Dunkels.

För att det ska bli en bra dialog, gäller det att välja rätt tidpunkt. Och rätt tidpunkt är inte när man känner irritationen bubbla över av att barnet har suttit hukad över surfplattan hela eftermiddagen.

– Tajmingen är viktig. Välj ett tillfälle när ingen av er är uppeldad. Resonera med barnet och ta dig tid att lyssna på vad det är som är så kul. Då kan ni också försöka komma överens om en kompromiss tillsammans, säger Tobias Rasmussen.

En knepighet i gränssättningen av skärmtiden, är att det inte alltid är så självklart för barnen var föräldrarna står i frågan.

– Ganska ofta är det bekvämt när barnen använder surfplattan eller mobilen. Andra gånger blir föräldrarna irriterade över användningen. Det är otydligt för barnen. Sedan får vi inte glömma att vi är modeller för våra barn. Många av oss håller gärna själva på med mobilen, säger Tobias Rasmussen.

En del tänker kanske att sommarlovet är ett bra tillfälle att minska på skärmtiden. Men någon ”teknik-detox” som det ibland talas om när gäller vuxna, behöver i regel inte för barn. Barnens skärmtid är underhållningsbetonad och inte uppstressande. Det finns en större stress i att kolla mejlen och att hänga med i sociala medier än att appa, titta på film eller spela, menar Tobias Rasmussen.

– Det betyder inte att man ska spela dygnet runt. Vill man minska på skärmtiden kan sommaren vara ett bra läge, när man ofta gör ett miljöombyte.

Men något dåligt samvete om man låter barnen hålla på med skärmarna som vanligt, ska man inte ha, tycker Elza Dunkels.

– Det betraktas som helt okej att skryta med att barnen har suttit med näsan i Harry Potter-böcker hela lovet. Samma sak hör man inte om spelandet, trots att det är betydligt mer socialt än att läsa. Vi måste inse att det inte finns någon moralisk skillnad mellan att läsa och att spela.

Skärmfria dagar: Så tycker Familjelivs medlemmar!

•Ja, det är bra med en skärmfri dag: 52 procent.

•Nej, det är inte nödvändigt: 40 procent.

•Annat/vet ej: 9 procent.

Så blir du delaktig i barnens vardag på internet:

1.Ta en liten stund med snack om internet varje dag. Prata på samma sätt som du gör när du frågar vad som hänt i skolan eller på träningen.

2.Våga sätta gränser. Sätt tydliga tidsgränser om du tycker att barnet surfar för mycket. Säg ifrån om du ser att barnet är inne på sidor med innehåll som du inte tycker är lämpligt.

3.Var nyfiken. Låt barnet visa spel, favoritklipp och sidor som han eller hon gillar.

4.Lär dig själv. På så sätt får du större förståelse om hur tillvaron på nätet ser ut för ditt barn.

5.Sätt upp gemensamma regler. Prata med barnet om hur länge det är okej att surfa. Prata också om bilder och information som är okej att publicera.

6.Hjälp till att anmäla. Om barnet råkar ut för något på nätet, var inte fördömande. Lyssna på barnets berättelse. Anmäl alltid! Prata med skolan om det behövs.

7.Var en förebild. Lev som du lär och följ i möjligaste mån de regler som gäller barnet.

8.Var där. Bli delaktig i barnets internetvardag, så att du förstår det barnet berättar om.

Källa: www.surfalugnt.se

Annons