Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skadeståndet är en droppe i havet

Annons

En av de rättsprocesser som följde i kölvattnet av den, får man numera säga, sedvanligt oskickligt genomförda upphandling som Stockholms läns landsting gjorde 2015, har nu avgjorts i hovrätten. Upphandlingen gällde kollektiv sjötrafik i Stockholms skärgård.

Anmäl text- och faktafel

Landstinget förlorade processen och skall nu betala skadestånd till Ressel Rederi AB, som är ett av de rederier som drabbades. För det lilla familjeägda rederiet är detta givetvis en stor framgång.

Det finns åtminstone tre slutsatser som kan dras nu när notan kommit på bordet. Den första slutsatsen är att det lönar sig att hävda sin rätt. Den andra är att domen förmodligen inte kommer att leda till något ansvarsutkrävande, eftersom det skadestånd som nu skall betalas är en droppe i havet.

Region Stockholm upphandlar varor och tjänster för över 120 miljarder om året. Skadeståndet är i detta sammanhang endast 1,8 miljoner. Det är en bekymrande tanke i ljuset av den skada som Region Stockholm har orsakat rederier och sitt eget förtroende.

Under förhör i domstol med olika företrädare för landstingen framgår det att en landstingsdirektör inte gjort några undersökningar, kontroller eller ställt några frågor om upphandlingen när hon intygat att antagna anbud är ”noga utvärderade mot upphandlingens förfrågningsunderlag och gällande upphandlingslagstiftning”. Fyra domstolar har därefter konstaterat att upphandlingen var behäftad med allvarliga fel, vilket visar att landstingets egenkontroll var obefintlig. Ansvaret för detta vilar på nämnden, där ansvariga politiker nu har mycket att förklara.

Den tredje och sista slutsatsen är dock den mest bekymmersamma, och är att de partier i Region Stockholm som säger sig företräda en marknadsliberal politik är de som kanske minst av alla förstår marknadsekonomi. Region Stockholm skapar, med 120 miljarder per år, en stor marknad för upphandlade varor och tjänster. I teorin skulle denna marknad kunna vara öppen för många små och medelstora företag i Storstockholmsområdet.

Moderaterna och Centerpartiet, som leder arbetet i trafiknämnden, ålades av kammarrätten att göra om upphandlingen av sjötrafik. De valde då att utforma upphandlingen på ett sätt som gjorde att små rederier inte hade möjlighet att delta. Kvar blev ett rederi som, genom sin ägare franska staten, var ensamt om att kunna bära de inte marknadsmässiga risker som landstinget ställde som villkor.

Sammanfattningsvis visar domen att det juridiska systemet fungerar när det politiska fallerar. Domstolarna kommer dock aldrig att kunna förändra Region Stockholm. Det måste vara politikernas uppgift och när vågorna nu lägger sig bör det kanske göras en analys av ansvarsfördelningen mellan politik och tjänstemän, och hur ett ansvarsutkrävande av våra politiker kan komma till stånd. I avsaknaden av detta blir vårt land lite fattigare för varje dag som går.

Björn Öberg, ordförande Stockholms Sjötrafik AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel