Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sekulariseringen bakom dagens otrygghet

Annons

Vårt land har omkring tio miljoner medborgare. Ungefär två procent är engagerade i någon kyrka. Ytterligare två procent är aktiva inom islam.

Anmäl text- och faktafel

Sverige är därmed ett av världens mest sekulariserade folk. Vi är stolta över vår demokrati, men också att vi har religionsfrihet. Den friheten utnyttjas framför allt av dem som har en kritisk hållning. Religionsfriheten innebär att komiker, konstnärer, filmskapare och låtskrivare kan håna och förnedra troende kristna utan respekt. Angreppen riktar sig helst mot kristen tro, medan islam nämns med respekt och undfallenhet. Ingen vill utmana en religion som med våld kan slå tillbaka för att straffa tanklösa kritiker.

Det finns också en intellektuellt baserad kristendomskritik som måste respekteras av troende kristna och besvaras med saklighet. Här behövs ärlig självrannsakan. Kristendomen kom till oss genom den katolske munken Ansgar som hade Jesus som förebild och själv tog avstånd från slaveri och våldsanvändning. I vår tid skulle han kunna jämföras med katolska ”pingstvänner” eftersom han vid flera tillfällen hade starka andliga upplevelser.

Sveriges kristna idéarv ifrågasätts i vår tid och det beskrivs som en ”sekularisering”, nämligen ett mer radikalt materialistiskt tänkande. Det dominerar utbildning, kultur och forskning. Problemet med kristendomens historia är att den svenska kyrkan länge hade Gamla testamentets krigsherrar som förebilder. Korstågen och senare statens makt över kyrkan, innebar att prästen och polisen verkade tillsammans för att förkväva religionsfrihet. När frikyrkorörelsen bröt fram fick Sverige samtidigt demokrati med rösträtt och en människosyn som mildrade synen på straff för lagöverträdelser. Dödsstraff upphörde.

Under 1900-talet var ändå frikyrkorörelsen dömande och småaktig i relation till privatmoral och trons tillämpning. Många som växte upp inom pingströrelsen och bland baptister lämnade och blev motståndare till kristen tro.

I ett globalt perspektiv har det aldrig tidigare i historien varit så många som väljer kristen tro och den typ av andlighet som Ansgar kom till Sverige med på 800-talet.

Utmaningen i vår tid är de alternativ till kristen tro som blir allt tydligare. De tio budorden överges, det kristna försoningstänkandet förkvävs och, som en följd av värdenihilismen, sociala relationer urholkas och skapar otrygghet i samhället.

Kristendomens ursprungliga värderingar utmanas i vår tid av islams fundamentalism, människors anspråk på att ha makt, med risk för hotfull nationalism.

Vi som diskuterar det här är barnbarn till både socialdemokratins och pingströrelsens pionjärer i början av 1900-talet. Vår gemensamma farfar var förman vid pappersbruket i Hallstavik och samtidigt den som grundade den första pingstkyrkan i Hallstavik. Vi tror att en sund kristen värdegrund behövs för att möta framtiden. Det vill vi diskutera.

Stanley Sjöberg, Järfälla, pensionerad frikyrkopastor

Solveig Persson, Åkers styckebruk, politiskt aktiv socialdemokrat

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel