Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Se Västra vägen växa fram i berget

Arbetet med den 99 meter långa tunneln genom Lommarberget i Norrtälje har hunnit ungefär halvvägs.

Salvan mullrar en god stund inne i berget och när sprängmattorna förs undan väller den ammoniakluktande röken ut från den blivande tunneln.

Det är snart dags att lasta ut ytterligare mellan 1 300 och 1 500 ton sprängsten av varierande storlek.

– Att lasta ut tar fyra, fem timmar, säger Mathias Canefors, bosatt på Singö men just nu övernattande i Norrtälje under arbetsveckorna.

– Vi jobbar mellan klockan 7 och 22, säger han och konstaterar att det inte är någon idé att pendla mellan bostad och arbetsplats varje dag.

– Här är arbetsmoralen hög, kommenterar i sin tur Magnus Felldin, platschef vid NCC:s bergavdelning.

Produktionen styr till viss del när det är dags för mat och vila.

Dagens tunnelmynning syns från Stegelbäcksgatan där det går att få en första bild av hur den tio meter höga och tolv meter breda tunneln kommer att ha sin början.

Innanför entrén, som ännu bara är hälften så bred som den kommer att bli, ska totalt ungefär 9 500 kubikmeter berg sprängas bort. Det beräknas ta 60 arbetsdagar. Tre eller möjligen fyra sprängningar i veckan är en rimlig takt.

Arbetet med att tränga allt längre in i berget följer förstås en viss ordning.

Med borriggens hjälp ordnar Bernt Kempe från Östersund till de drygt fem meter djupa hålen.

Ju längre ut mot tunnelns sidor desto tätare placeras hålen. Det innebär att laddningarna på varje ställe kan innehålla mindre mängder sprängmedel vilket i sin tur minskar skadezonen.

Forna tiders dynamit är ersatt av en tvåkomponentskräm som i färdigblandat skick ska jäsa fem, tio minuter i borrhålet.

– Det här sprängmedlet går att pumpa in med slang och är bättre för arbetsmiljön, säger Magnus Felldin.

När så alla hålen knutits samman med ett nät av trådar börjar det dra ihop sig för att låta varningssignalen för sprängning ljuda.

Nils-Erik Alm från Östersund brukar hålla i startpistolen. Ett tryck och så pågår aktiviteten inne i tunneln under flera sekunder. Vibrationerna kan kännas i staden.

När lugnet åter lägrar sig återstår en halvtimmes väntan innan arbetet kan fortsätta. Röken måste skingras och begjutning med vatten ska minska problemen som damm för med sig.

Genombrottet fram till den norra infarten till tunneln är inte alltför långt borta. Antingen sker det strax innan byggsemestern drar i gång en bit in i juli eller när jobbet återupptas i slutet av sommaren.

Under de lediga veckorna måste öppningarna in i berget säkras. Att vänta med att spränga ända fram till nästa tunnelmynning för att bara behöva säkra med sten på ett håll kan vara att föredra.