Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkt bensinskatt räddar inte landsbygden

Annons

Mer än en halv miljon svenskar har blivit upprörda över höga bensinpriser och kräver att bensinskatten ska minska. Tolv kronor litern tycker man att bensinen ska kosta.

Anmäl text- och faktafel

På Facebook hävdar tusentals anhängare att bilisterna är orättvist beskattade. Ett av skälen till denna folkrörelse är att landsbygden anses drabbad om man måste använda bil och inte har råd med alternativ till bensinslukande bilar.

När miljöfrågan nu blivit den viktigaste frågan för svenska folket är vi dock allt fler som inser att sänkta skatter på bensin är fel väg att gå för att stärka landsbygden.

Det finns många skäl till att vi måste prioritera såväl klimatet som en levande landsbygd och kampen mot ojämlikhet mellan rika och fattiga och mellan landsbygd och städer. Då måste vi utnyttja de ekonomiska styrmedel vi har och stärka landsbygden på annat sätt. Och här finns många möjligheter som kan användas.

På transportsidan bör vi ändra reseavdragen så att de som har långt till arbetet premieras istället för de som har tillgång till kollektivtrafik.

Det allra enklaste sättet att sänka kostnaderna för de som måste använda bil är dock att sänka hastigheten. Det spar stora summor och liv. Det finns beräkningar som säger att 20 procents sänkning av hastigheten skulle kunna medföra ett bensinpris på tolv kronor litern. För att uppnå detta kanske det räcker med att alla håller hastighetsbegränsningarna.

Ett annat utmärkt sätt att spara stora pengar är att dela bil med andra istället för att alla har en eller två egna bilar.

I Norrtälje kommer det att starta ett försök med anropsstyrd kollektivtrafik, som har stor potential att till rimlig kostnad att minska bilberoendet. Det är ett initiativ Miljöpartiet drivit länge.

Ett sätt att minska drivhusgaserna och ändå kunna använda bil skulle vara om staten subventionerade konvertering av fossildrivna bilar till etanol eller biogas. Kan man använda rot-avdrag till renovering av byggnader kan man väl få hjälp att renovera bilar också.

Vi ser en allt större ojämlikhet i våra kommuner i dag. Det behövs radikala åtgärder för att kommuner med få invånare och stor yta och åldrande befolkning ska ha råd med sina basåtagande som skola och äldreomsorg. Gör vi ingenting kommer en del av dessa kommuner snart tvingas höja sin skatt med sex kronor, vilket inte är acceptabelt.

Sänkt bensinskatt är inte botemedlet för att förhindra att landsbygden dör.

Ett radikalt sätt skulle kunna vara att överväga den norska modellen med sänkta arbetsgivaravgifter på landsbygden. Det kan stimulera företagande och affärer. Ett annat sätt skulle kunna vara att låta staten ta över finansieringen av skolorna för att små landsbygdsskolor ska kunna få finnas kvar.

Vi skulle kunna överväga att låta vinsten beskattas i de områden där elkraft och råvaror produceras.

Sjukvården måste utvecklas även i glesbygden genom ökat stöd till vårdcentralerna och att öka internetkonsultationer i sjukvården. Ytterligare sätt att utveckla landsbygden är att öka stödet till lanthandlarna och att se till att återställa vår självhushållning. Vitalt är ökad bredbandsutbyggnad även på landsbygden och glesbygd.

Några av dessa förslag är min helt egna, men vi är många inom Miljöpartiet som är engagerade i att göra det möjligt att både rädda klimatet och landsbygden så att hela landet kan få fortsätta att leva

Bengt Annebäck (MP)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel