Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ska hamnen sätta Norrtälje på kartan

Nya stadsdelen som växer fram i hamnen ska stärka Norrtäljes varumärke.
– Det är vårt bästa projekt, säger kommunalrådet Kjell Jansson (M).

Förra sommaren satsade Norrtälje kommun närmare en halv miljon kronor på ett antal helsidesannonser i morgonpressen. Det primära syftet var att rekrytera en projektledare för utvecklingen av Norrtälje hamn. Men annonserna var också ett sätt att marknadsföra både hamnbygget och Norrtälje.

– Hamnprojektet är ett skyltfönster för hela Norrtälje, sa kommunens näringslivschef Dan Löfgren då.

Han tycker likadant i dag.

– Hamnen är det största projekt vi har inom överskådlig tid, säger Löfgren och får medhåll från politiken.

– Vi bygger ut staden. Det är en oerhört viktig del av utvecklingen och vi vill förmedla en bild av framtidstro, säger Kjell Jansson.

Ett av kommunens främsta mål med de insatser som pågår för att stärka varumärket är att öka inflyttningen. Då är det inte konstigt att hamnen hamnar i fokus.

De preliminära planerna för området ger utrymme för cirka 1 500 lägenheter och 50 stadsradhus. Utbyggnadstiden är lång, kanske 10-15 år, men Kjell Jansson räknar med ett tillskott på minst 3 000 nya invånare i staden.

– Fler människor ger ökad skattekraft och köpkraft, säger han.

Fjolårets annonskampanj har gett resultat på annat sätt. Nye projektledaren Roger Gustafsson tillträder första oktober och blir den som samordnar exploateringen av hamnen tillsammans med kommunen, markägare och byggherrar.

Roger Gustafsson, som tidigare jobbat med fastighetsutveckling i bland annat Arlanda och Stockholm, tycker att Norrtälje hamn har fantastiska möjligheter.

– Det är ett miljardprojekt som mäter sig med de största i Stockholm. Det unika med hamnen är att det inte är fråga om att förtäta ett befintligt område. Här bygger vi en helt ny stadsdel, säger han.

Annonserna i dagspressen bidrog till att lansera både projektet och Norrtälje stad och kommun. Bilden av silorna som kantades av streckade linjer och med budskapet ”riv ur och spara” väckte uppmärksamhet. Många hörde av sig, bland annat landshövding Chris Heister, och gratulerade till en rolig och synlig annons, enligt Dan Löfgren.

Kommunen har även fått många förfrågningar från personer som vill flytta till området, helst redan i dag. Men de får vackert vänta. Första byggstart är planerad till hösten 2014.

En skelettplan som pekar ut kvartersindelningen och infrastruktur i området har varit ute på samråd och ska antas av fullmäktige senare i höst. Men byggnadernas exakta utformning och innehåll regleras i kommande detaljplaner.