Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska båtstölder hindras

Norrtälje är näst mest drabbat i länet.

Annons
Stöldbegärligt. Förra året stals båtmotorer till ett värde av 200 miljoner.

Förra året stals båtmotorer för nästan 200 miljoner kronor. Och efter Värmdö kommun sker flest stölder i Norrtälje. Enligt Fredrik Josefsson gruppledare på sjöpolisen beror det på att våra fritidsbåtar i många fall är relativt oskyddade.

–Det är allmänt känt bland de kriminella att Sverige är ett lätt mål, säger han.

Christer Sandström på närpolisen i Norrtälje vill varna båtägare att fenomenet är på uppgång i takt med vårens ankomst. I år har redan ett femtiotal båtrelaterade stölder inträffat i Roslagen. Inga upplyftande siffror enligt Christer.

– Det handlar om stora summor, en stor ny motor kan ligga på 100.000 kronor, säger han.

Han uppmanar också till grannsamverkan. Att man hjälps åt att notera misstänkt beteende och pratar med personer som man inte känner igen. Spanare är ofta ute en vecka innan för kartläggning.

I kontakt med andra länders polisstyrkor har Fredrik Josefsson mötts av förvåning för hur lättillgängliga båtarna är. I länder söderut ligger båtarna oftast på stora bevakade marinor. Här i Sverige är det vanligt att folk har båtar uppställda på fritidstomten eller låter motorn sitta kvar på båten under vinterhalvåret.

– Det är inte mycket annat som är lika värdefullt men så dåligt bevakat, säger han.

I helgen var han på ett möte som ett led i att ytterligare förbättra samverkan nationellt och för att skapa närmare kontakter.

–Det kan handla om att när jag märker att misstänkta personer anländer till Frihamnen kontaktar kollegor söderut för uppmärksamma dem att hålla ögonen öppna och dela med mig av signalement.

Hastigt utförs stölderna och stöldgodset fraktas sen iväg i mångtal för att snyggas till i någon verkstad utomlands för att slutligen säljas vidare. Så ser brottsförloppet ofta ut. På sommaren är det värst, särskilt mellan klockan 03.00 och 7 på morgonen. I skydd av nattens mörker lastas motorerna i personbilar, skåpbilar och ibland även i lastbilar gömt bland legalt gods av specialiserade ligor från Östeuropa.

-Det är svårast att komma åt, säger han.

Nu samlas styrkorna internationellt för att motverka brotten. I ett register för Schengenländerna ska båtar och båtmotorer läggas in. Flest brott begås i Sverige men ligorna verkar i hela norden och även länder längre söder ut. Åtta av tio motorer kommer aldrig till rätta, men med bättre märkning och större dokumentation tror Fredrik att det ska bli svårare för tjuvarna att omsätta stöldvarorna.

Annons