Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så lyckades han i Asien

Framgångsrik entreprenör berättar om tiden i Singapore och delar med sig av tips i ny bok.

Annons
– Jag vill förbättra vardagen för entreprenörer.

Jonas Ericsson tog skandinavisk design och livsstil till Singapore. Nu är han tillbaka i hemstaden Norrtälje efter sex år som student, företagare och butiksägare i den lilla östaten, Sydostasiens finansiella centrum. Tiden och gärningarna i Singapore har resulterat i en nysläppt bok som fått titeln Can!. Alla kan, menar Jonas Ericsson.

– Entreprenörer är inga supermänniskor. Kan jag, en vanlig rospigg, kan vem som helst. Det handlar bara om att våga ta tag i sina idéer, säger han.

Men det går aldrig att slå sig till ro, inte om man vill att verksamheten ska växa, predikar 47-åringen från Norrtälje. Utveckling kräver ifrågasättande, ständig kreativitet och nya idéer, enligt honom.

– Teknologin och sociala nätverk har krympt världen. Konkurrenter vill hela tiden slå sig in på nya marknader och som företagare får du ingenting gratis.

Jonas pratar ivrigt, han gestikulerar och skrattar och avbryter ofta sig själv:

– Vilken svada. Jag snackar för mycket. Men det här med entreprenörskap är så himla roligt.

Den enda som tar det lugnt är affärskompanjonen Sigge, en tvåårig jack russell-terrier. Hunden, som Jonas köpte när han återvände, har tagit en förmiddagslur på mattan i lägenheten i centrala Norrtälje.

Sedan hemkomsten livnär Jonas sig som affärskonsult, främst inom livsstilssektorn. Han hjälper andra företag att staka ut vägen framåt.

Dessutom tar han emot affärsdelegationer från Asien och föreläser. Närmast på programmet står Norrtäljes näringslivsdag den 15 april, då Jonas ska prata om sina erfarenheter och inspirera lokala företagare.

Boken Can! kom till efter tjat från Pär Ahlberger, Sveriges förre ambassadör i Singapore.

– Han tyckte att jag skulle berätta om det jag upplevt och gjort i landet, säger Jonas Ericsson.

Ambassadören använde ofta hans butik Style:Nordic som träffpunkt för möten med svenska riksdagsledamöter, organisationer och företagare.

Idén till den egna butiken fick Jonas efter att ha börjat läsa School of business på Singapores universitet 2004. Trots att landet flödade över av konsumtion var det i stort sett bara Ikea som sålde svensk design. Jonas betonar att det inte är något fel på Ikea men han, som tidigare jobbat med mode, butiksinredning och möbelförsäljning i Sverige, ville introducera andra varumärken från Skandinavien.

Sagt och gjort. Snart fylldes den tre våningar höga butiken med kläder, inredningsdetaljer, accessoarer och möbler som bar nordisk prägel.

– Jag var arg på svenska designföretag när jag startade. De var så ointresserade av Singapore och Asien.

Enligt Jonas har Sverige svårt att konkurrera med arbetskraft, vi är för dyra. Även kunskaper håller på att suddas ut när många svenska företag flyttar produktionen utomlands.

Däremot kan vi fortfarande konkurrera med vår design, bara vi inser värdet av våra starka varumärken, anser Jonas.

– Vi ska vara stolta över vår livsstil och våra traditioner. Svensk form startade 1845 under namnet Svensk slöjdförening och är världens äldsta förening för formgivning.

Jonas Ericssons liv i Singapore rullade på under många år. Han trivdes med landet, säkerheten, renheten och klimatet, 30 graders värme året om. Han gillade även det mångkulturella och fick många vänner bland singaporianerna.

Men Singapore är ett genomreseland. Många är där på kontrakt som löper ett par år, sedan drar de vidare för att jobba någon annanstans.

Vänflykten fick Jonas att börja fundera på Norrtälje. Dessutom kände han sig färdig med Singapore. Färdig med landet, temperaturen och butiken. 2010 sålde han rörelsen och flyttade hem.

– Jag saknade svensk kultur och våra årstider. Jag älskar Roslagen och skärgården.

Att komma hem kändes läskigt, kul och ointressant på en och samma gång. Samtidigt stillades nyfikenheten.

– Jag är rastlös och gillar när det händer nya saker, säger Jonas Ericsson.

Annons