Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så klarar du värmeböljan

Många njuter av värmen, men hettan kan vara obehaglig och till och med farlig om man tillhör en riskgrupp. Stockholms läns landsting ger råd för att klara värmeböljan.

Vätska är oerhört viktigt för att klara varma dagar. Vanligtvis svettas en vuxen person ungefär en halvliter per dygn, men när det är varmt eller om man anstränger sig kan man svettas upp till fyra liter per dygn. Undvik alkohol, som har en vätskedrivande effekt.

Välj skugga eller svala platser och undvik fysisk aktivitet på dagtid om du har möjlighet. Om du vistas i solen, använd solskyddsmedel, som skyddar mot UVA- och UVB-strålar. Täckande kläder är ofta det bästa solskyddet. Är kläderna dessutom lite luftiga, kan de hjälpa mot värmen också.

Äldre människor och barn är känsligare för höga temperaturer och kan ha svårare att känna törst, vilket gör att de kan behöva hjälp att få i sig tillräckligt med vätska under dagen.

Om du misstänker att du eller någon annan är på väg att få värmeslag, är det viktigt att ta sig till en sval plats och snabbt kyla ner kroppen med till exempel en blöt handduk. Du kan också ringa till 1177 Vårdguiden, för att få vägledning. Numret dit är 1177.