Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så gör du om du är missnöjd med vården

Om man är missnöjd med en läkare eller sköterska har man rätt att få byta till en annan.

Annons

Vid mycket allvarliga sjukdomar har man rätt till en ny bedömning av en läkare på ett annat sjukhus, så kallad second opinion, även om det innebär att man måste till ett annat landsting. Då får hemlandstinget betala.

Om man anser att man fått felaktig vård eller ett dåligt bemötande kan man vända sig till patientnämnden i landstinget. De tar emot klagomål och synpunkter, men kan inte avgöra om någon begått ett fel.

Det gör i stället IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som är tillsynsmyndighet för hälso- och sjukvården. De granskar att vården är säker och utförs enligt lagar och regler.

Dit anmäler man vårdskador och brister. IVO kan rikta kritik mot vårdinrättningen och besluta om att den måste åtgärda bristerna.