Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så bra var konserten med Gunhild Carling

Det dansas, steppas och bjuds på halsbrytande förbudstidsjazz när cirkus Carling kommer till stan.

Annons

Multiinstrumentalisten Gunhild Carling har med sitt släktstorband hittat en egen returbiljett till New Orleans. En plusgrad och snöblandat regn över en lilla roslagsstaden. Inne i den fullsatta Roslagsskolans aula driver Gunhild Carling och hennes familj fram ett lyckligt New Orleans-klimat någonstans i skärningspunkten mellan Bix Beiderbecke, Bessie Smith, Jelly Roll Morton och Gunhild Carling. Faktiskt. Bandet gör sin egen brygd av förbudstidsswing och den tidigaste King Oliver-jazzen. Och trots att Carling briljerar på ett halvt dussin instrument under den nära tre timmar långa showen i Norrtälje så är det i trombonen hon har sitt allra starkaste uttryck.

Gunhild Carling är en fantastisk trombonist och en av Sveriges klarast lysande bandledare. Hon och hennes retro-storband har inget att skämmas för när det kommer till autencitet och solistiska insatser.

Sedan adderas akrobatik, dans, jonglering, step samt instrumentala cirkusnummer signerat Gunhild bestående av spel med tre trumpeter samtidigt och sist men inte minst uruppförandet av Norrtälje-symfonins andra sats - vilken Carling påstår är faxad i sista minuten av Helge Albin, nestor ibland annat Tolvan Big Band - en sats där Carling balanserar trumpeten på läpparna samtidigt som kompar sig själv på kontrabas. Ja, ni hör själva. Det är en släng av Mozartskt galenskap över den 38-åriga trombonisten från Skåne. Tillsammans med lillebror Ulf Carling och storebror Max Carling möblerar syskonen Carling om skolaulan till Scatcats och hans polares parislya i Aristocats. Allt överblickat av mamma Aina och pappa Hans Cooling Carling.

Publiken har roligt och Carling vågar också blanda upp varietén med ett par mer finstämda sånger. Och hon sjunger faktiskt bättre live än på skivan Magic Swing från 2007, året då jag hörde henne på Täby jazzklubb med ett hopplockat gäng musiker från Stockholm. Då var hon ett utropstecken, nu är hon en fullfjädrad bandledare och trombonist. Jag har egentligen bara en invändning, jag undrar vad Gunhild Carling skulle kunna åstadkomma om hon kastade danspjucken i ett hörn och anlade en mer strikt hållning till musicerandet.

Å andra sidan skulle hon inte vara Gunhild Carling. Så, cirkus Carling lär rulla vidare som ett stundtals onödigt begåvat ambulerande varietésällskap. New York i maj. Sen ska hon dansa vidare i Let’s dance i TV4. Hon lär inte lämna tv-publiken oberörd.