Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så blir tunneln genom Lommarberget

Se bilder från arbetet med tunneln genom Lommarberget och bron över Norrtäljeån.

Annons

Ljuset faller in i tunneln under Lommarberget från två håll numera. Samtidigt pågår arbetet med att förbereda för gjutningen av brobanorna vid passagen över Norrtäljeån. De sista sprängningarna inne i Lommarberget har märkts tydligt i Norrtälje tätort under början av veckan.

Genomslaget där den norra tunnelmynningen öppnades skedde i förra veckan efter det att byggsemestern avslutats. Sedan dess har sprängningarna handlat om att ta bort den sista delen av berget som skärmat av den södra tunnelinfarten.

Därefter återstår mest efterarbetet med att spruta ett speciellt förstärkningsmaterial för att säkra tak och väggar. Innan passagen kan tas i bruk måste också nya massor komma på plats så att den blivande vägbanan hamnar på rätt nivå.

För gänget som spränger tunnlar börjar det bli dags att flytta vidare.

Kenneth Ericsson från Ludvika är reparatör och håller ett öga på att alla maskiner hålls i gott skick.

– Jag ska vidare till Kvarnholmen i Stockholm där vi ska bygga en 300 meter lång tunnel, berättar han på väg till en extremt stark lastmaskin där hydrauliken behöver ses över.

Vid brobygget över Norrtäljeån har arbetet med att förbereda inför själva gjutningen varit i gång hela sommaren. Nu är formar och mycket av armeringen på plats. Allt som allt handlar det om 200 ton armeringsjärn i varv på varv.

– Vi börjar gjuta om två veckor och tar lite mindre än hälften av brobanan först, berättar Sture Enqvist från entreprenören NCC.

Den första delen gjuts söderifrån, 450 kubikmeter betong ska på plats under tolvtimmarspasset. Den något mer omfattande fortsättningen är inplanerad i mitten av september. Då handlar det om 550 kubikmeter betong.

– Det är alltid spännande att gjuta, menar Sture Enqvist.

Momentet kräver att allt rullar på. Betongbilarna ska avlösa varandra och jobbarna på plats ska samverka och se till att allt blir rätt.

När den gjutna delen av brobanan väl blivit klar fortsätter arbetet med att formarna rivs. Isolering och asfalt på bron ska också till liksom räcken och bullerskärmar.

I slutet av oktober ska hela bron stå färdig. Den målsättningen gäller även för ytterligare fyra mindre broar norr om den nya sociodukten.

– Vår tidsplan håller, säger NCC:s platschef Arne Pettersson.

Några veckor in i september kommer Norrtäljeborna också att kunna använda den nya sociodukten vid Vigelsjövägen som ska göra det möjligt att passera över den blivande Västra vägen.

Sociodukten är färdiggjuten, nu ska ovansidan göras i ordning så att gångvägen kan tas i bruk.