Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ändrades trafiken med Västra vägen

Betydligt mindre trafik på flera vägar i centrala Norrtälje, enligt de första mätningarna.

Annons

Den främsta anledningen till att Västra vägen i Norrtälje byggdes var för att leda tunga fordon och genomfartstrafiken utanför stadskärnan.

För att se hur trafikströmningarna såg ut och hur de förändrades efter öppnandet av nya sträckningen har kommunen gjort två mätningar. Före och efter.

– Siffrorna är inte helt representativa men vi är övertygade om att de som pendlar dagligen använder den nya vägen, säger Tom Johansson, biträdande gatu- och parkchef i Norrtälje kommun, ny mätning utförs under september månad.

På de ställen där kommunen gjort sina mätningar längs Stockholmsvägen har trafiken minskat vid samtliga mätplatser efter att Västra vägen öppnade den 6 juni. Men inte helt oväntat använder trafikanterna Esplanden för att ta sig ut på Västra vägen.

Den tydligaste skillnaden är sträckan på Estunavägen från Vätörondellen mot Vingelebacke. Där har antalet fordon minskat från 6 600 i snitt per dygn till 880 fordon. Bilisterna tar istället nybyggda delen av Vätövägen till och från Västra vägen.

Överlag ser kommunen att Stockholmsvägen, Estunavägen och Baldersgatan har avlastats.

– Trafikflödet är mindre än tidigare, vi får positiva synpunkter från trafikanter att det är lättare att svänga till Stockholmsvägen både från Esplanaden och Tullportsgatan, säger Tom Johansson.

I samband med nationaldagsfirandet tog även kommunen över ansvaret av Stockholmsvägen och Estunavägen från Trafikverket. Och längs vägarna har flertalet åtgärder gjorts. Förutom kosmetika har bland annat trafikljusen setts över och justerats. Trafikljusen ska optimeras under sommaren. Nya program arbetas fram och vägrenarna ska klippas och rensas tidigare och oftare.

På Estunavägen har ett semibevakat övergångsställe satts upp vid Lommarvägen för att öka säkerheten för gångtrafikanterna.

Samtidigt har kommunen påtalat den bristfälliga skyltningen på Västra vägen till Trafikverket.

– Kommunen har påtalat och fört diskussion om att 50-skyltar ska tas bort vid Vingelebacke samt om önskemål om skyltning mot Väddö, Grisslehamn samt Gävle i stället för Östhammar, säger Tom Johansson.

Norrtälje kommuns och Trafikverkets mätningar

Trafikflöde på Stockholmsvägen mellan södra infarten och Gustav Adolfs väg:

Innan Västra vägen öppnade: 7 060 fordon totalt i snitt per dygn.

Efter Västra vägen öppnade: 5 990 fordon totalt per dygn.

Stockholmsvägen mellan Galles gränd och Tullportsgatan:

Innan Västra vägen öppnade: 8 640 fordon totalt per dygn.

Efter Västra vägen öppnade: 4 320 fordon totalt per dygn.

Estunavägen mellan Vätövägen och Vingelebacke:

Innan Västra vägen öppnade: 6 600 fordon per dygn.

Efter Västra vägen öppnade: 880 fordon per dygn.

Trafikflödet på nya Västra vägen norrgående körriktning:

Mellan södra infarten och Esplanadenrondellen: 2 370 fordon per dygn.

Mellan Esplanadenrondellen och Vätövägen: 4120 fordon per dygn.

Mellan nya delen av Vätövägen (Albert Engströms ateljé-rondellen och Estunavägen östergående: 2 940 fordon per dygn.

Källa: Norrtälje kommun.