Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

S utlovar enhetstaxa i hela länet

Annons

Stockholms kollektivtrafik ska vara en integrerad del av vår växande storstadsregion. Den ska vara medlet som smörjer Sveriges starkast växande arbetsmarknad och möjliggör ett fritt liv i storstaden.

Stockholmarna ska se kollektivtrafiken både som det lättaste sättet att färdas i staden och som en naturlig del av en miljövänlig tillväxtregion. För att det ska bli verklighet behövs fler tunnelbaneutbyggnader än de redan beslutade, och en rättvis enhetstaxa i hela länet. Så länge Moderaterna styr Stockholms läns landsting lär detta dessvärre inte bli verklighet.

Moderaterna har visserligen övergett sitt envisa tunnelbanemotstånd, åtminstone tillfälligt. Men fortfarande är det tydligt att de inte prioriterar satsningar som får stockholmarna att lämna sina bilar och välja tunnelbana, buss eller tvärbana.

Ett exempel är det moderata motståndet mot enhetstaxan, trots att den skulle förenkla biljettköpen avsevärt och möjliggöra för fler att resa kollektivt. Ett annat är framkomlighetsförsöket på 4:ans buss, där bussens prioritet i gaturummet inte stärktes tillräckligt.

Moderaterna negligerar bussen och drömmer fortfarande om en spårvagn till vilket pris som helst. Tvärtemot vad forskare och näringsidkare i staden önskar. Lägg där till flera år av ökade kostnader i långt högre grad än resandeutvecklingen, vikande biljettintäkter och idel brist på lösningar.

För att få ekonomin att gå ihop har man i stället skjutit på nödvändigt underhåll. Det riskerar att kosta SL och stockholmarna desto mer längre fram. Det duger inte.

För Socialdemokraterna är det självklart att kollektivtrafiken måste anpassas till stockholmarnas vardag. Trösklarna för nya resenärer måste sänkas och de som redan reser kollektivt ska gynnas mer. Nyckeln är enkelhet.

Smidiga och snabba resor genom att den kapacitetsstarka tunnelbanan byggs ut än mer och effektivisering av den styvmoderligt behandlade busstrafiken. Därtill måste det bli enklare att köpa biljetter.

Om vi får väljarnas förtroende efter valet lovar vi att genomföra följande:

•Enhetstaxa:

En och samma taxa i hela länet tar bort de krångliga zonerna och gör det lättare att resa med reskassa, enkelbiljett och SMS-biljetter. Internationella jämförbara exempel visar att enhetstaxa är framgångsrikt i städer där kollektivtrafiken utgör en integrerad del av staden.

•Smartare och snabbare teknik:

Det ska vara enkelt och gå snabbt att köpa biljetter på internet. Ett aktivt samarbete med andra regioner, företag och gemensamma utvecklingsprojekt för att hitta enklare tekniska lösningar är avgörande.

•Bättre information och kommunikation:

SL behöver bättre information på automater, digital skyltning i kollektivtrafiken och tillgängliga busskartor, fungerande störningsinformation och givetvis information även på engelska.

Många tror att det inte finns några ideologiska skiljefrågor i kollektivtrafiken. Inget kunde vara mer fel. Moderaterna har byggt en dyr spårvagn i innerstaden och infört ett krångligt och orättvist biljettsystem som avskräcker resenärer.

Socialdemokraterna vill tvärtom att fler ska resa kollektivt, i hela länet. Så tar vi ansvar för en storstad som växer, där jobben blir fler och där mer bostäder byggs.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel