Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rodenelever tände kunskapens ljus i Gambia

Elever från Rodengymnasiets elprogram är just hemkomna från Gambia, där de installerade solljusdriven belysning i en skola.

Annons

– Det här var första gången jag var utomlands, säger Eric Silversten, elev på Rodengymnasiets el- och energiprogram.

Han har länge vetat om möjligheten att få resa med skolan, för kusinen åkte för åtta år sedan och har pratat om det sedan dess. Resan genomfördes i samverkan med Future In Our Hands (FIOH) som är en av Sidas årsbidragstagare. Rodengymnasiets samarbete med FIOH har pågått i tio år. Denna gång var det tolv elever och tre lärare som besökte Gambia under två veckor.

Tommy Westlund, lärare på el- och energiprogrammet, har varit med på alla resor. För honom är det viktigt att eleverna får se och uppleva så mycket som möjligt.

– Jag vill få med eleverna ut på landsbygden, dels för att de ska få möta landets genuina kultur men också för att vi kan göra mer nytta där.

Resan gick till byn Changai som ligger fem timmar med bil från flygplatsen i Banjul. Changai har 650 invånare och har ingått i FIOH:s byprojekt sedan 2009. Det är i skolan som FIOH uppfört som Rodeneleverna nu har installerat solceller. Så mycket material som möjligt inhandlades på plats för att stödja den lokala handeln.

Rodenelevernas arbete gör att undervisningen i byn inte längre behöver anpassas till dagsljuset. Nu kan de vuxna i byn få läs- och skrivundervisning på kvällstid.

– Det blev så bra och alla blev så glada. Man kände verkligen deras tacksamhet över vad vi gjort. Det var bäst på hela resan, säger Eric Silversten och klasskompisen Johan Jansson håller med.

– Det är tydligt att eleverna är stolta över sin insats för byn. På utvärderingen önskade alla eleverna att de hade haft fler uppdrag på resan, säger Tommy Westlund.

Gruppen reste runt i en minibuss utan luftkonditionering och via båt på Gambiafloden. De har besökt flera byar och har bott primitivt i hyddor, i bland utan varken vatten eller toalett. De besökte olika heliga platser och har lärt sig om bybornas levnadsvillkor, religion och traditioner. Deras besök har varit uppskattade och ömsesidig nyfikenhet har uppstått. Eleverna är tacksamma över vad de har fått uppleva och både lärare och elever anser att resan varit mycket lyckad. Johan Jansson och Eric Silversten tycker att de har lärt känna klasskompisarna bättre, men en del av intrycken har varit svåra.

– Det var positivt att få se hur befolkningen levde, men det var jobbigt att se hur dåligt vissa hade det, säger Eric Silversten.

Tommy Westlund och kollegan Amanda Haak är stolta över hur eleverna tagit seden dit de kommit, och de upplever att eleverna har varit avslappnade och ödmjuka inför nya intryck. Rodengymnasiet kommer att fortsätta ansöka om att få göra dessa resor även i framtiden, så att kommande elever också kan få dela den lärorika erfarenheten.