Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rivstart på säsongen för Lillgrodaracing

28-årige Niklas Södergren och team Lillgrodaracing vann premiären i Pistonhead-cupen och går mot en lovande säsong. Bakom finns det arvtagare – i sjuåriga Wilma som gjort debut i JR Dragster.

Annons

Team Lillgrodaracing har de senaste åren blivit ett etablerat namn i dragracing-Sverige. Tävlingsbilen, en spektakulär illgrön BMW 2002, sticker givetvis ut men framgångarna på banan talar för sig själva.

I fjol vann teamet Pistonhead-cupen i Super Pro Extreme och i årets premiär på Kjula Dragway blev det seger.

Niklas Södergren är föraren och bakom sig har han en rutinerat gäng, däribland hans pappa Mikael Södergren tillika teamchef.

NT-sporten träffar duon i Lillgrodaracings garage några dagar efter den lyckade säsongspremiären.

– Under vintern har vi byggt upp bakvagnen och laborerat om med kompressorn och tändningen. Det har varit mycket jobb och det var skönt att få ett så bra kvitto direkt, säger Niklas.

– Trots att vi hade mindre effekt än under den sista tävlingen i fjol körde vi nästan lika fort nu. Det visar att vi är på rätt väg, säger Mikael.

Teamet har byggt upp bilen på egen hand och den erfarenhet man samlat på sig de senaste åren ger nu utdelning i ”världens snabbaste motorsport”.

– I premiären var vi sist i kvalet med 8.30 sekunder på 402 meter. Då hade vi alldeles för mycket effekt på motorn i förhållande till banan och jag tror våra konkurrenter räknade bort oss efter kvalet, säger Niklas.

Men teamet visste vad som behövde göras. I första elimineringsrundan gick Södergren i mål på 7.11 sekunder, i sammanhanget en enorm förbättring.

– Oftast brukar man kunna plocka två-tre hundradelar. Nu körde vi 1,2 sekunder snabbare efter att ha plockat bort massa effekter, säger Niklas och fortsätter:

– Vi var de som tolkade banan bäst även om vill kunna använda motorn mer. Nu använde vi 1 500 hästkrafter i stället för möjliga 2 500.

Fyra deltävlingar återstår och teamet har siktet inställt på att försvara titeln – och nå drömgränsen i klassen. Klarar Lillgrodaracing 402 meter på 6.60 sekunder har man ”kört för fort” för klassen och då väntar Top Doorslammer nästa år, en klass som har SM-status.

– Alla team vill klara drömgränsen och jag tror vi kan nå dit väldigt snart, kanske redan i nästa deltävling sista helgen i juni. Men då krävs det en väldigt bra bana och perfekta förutsättningar, säger Niklas.

Och det finns framtidspotential i teamet. Ett nytt tillskott är Niklas sjuåriga dotter Wilma som i maj gjorde debut i JR Dragster. Där möter hon förare upp till 18 år och de kör med ”gräsklipparmotorer” som går upp emot 70 kilometer i timmen.

– Jag gillar när det går fort och det är kul att köra dragster, säger Wilma som blev trea i debuten.

– Wilma har en reaktionstid som får en annan att likna en snigel och hon har ju verkligen ”bensinen i blodet”. Och hennes lillebror Loke, som är snart tre år, har börjat köra mini-dragster, så det finns gott om arvtagare, säger Niklas.