Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Resebolag luras med lukrativa erbjudanden

En Rimbokvinna vill varna för reserbjudanden som verkar vara för bra för att vara sanna.

Annons

Rimbokvinnan, som vi kan kalla för Anna, fick ett mycket attraktivt erbjudande i samband med en prenumeration av en månadstidning. Det låg i ett igenklistrat kuvert i första numret och det gällde en åtta dagar lång paketresa till Turkiet. Resan skulle endast kosta 990 kronor. Ordinarie pris var 6 990 kronor.

”Vårt speciella tack till dig som läsare”, stod det, vilket gjorde att hon genast trodde att tidningen var medarrangör. Avsändaren var TSS-Travel Service Scandinavia AS.

Allt såg perfekt ut så hon ringde och bokade en resa för sig själv och sin man. Resan gick inte att boka på annat sätt, enligt försäljaren som befann sig i Estland. Dessutom lämnade Anna alla kontaktuppgifter och sitt kontokortsnummer.

Efter det ville hon få svar av försäljaren på frågor om flygtider, flygbolag och vilka hotell som skulle komma i fråga på resan. Men det kunde inte försäljaren svara på. Hon fick i stället ett nytt telefonnummer.

Därefter började, enligt henne, en helt snurrig jakt – först på information om vad hon egentligen köpt och sedan på möjlighet att avboka resan.

– Det var som en myrstack. De satt i alla möjliga länder i Europa, säger Anna som först då började googla på resebolaget.

– Jag var så himla korkad. Jag brukar alltid vara skeptiskt till alla erbjudanden. Men jag tänkte också att vi kunde ju hoppa av.

Men det kunde man inte, enligt de uppgifter som hon fick fram från bland annat tyska sidor. Där resebolagets tyska systerbolag finns.

– Människor berättade om dyra obligatoriska tillägg och hur de fick sitta fjättrade på en buss som bara gick mellan olika basarer med aggressiva försäljare.

Anna spärrade sitt bankkort samma dag efter att ha rådgjort med sin bank.

– Så jag klarade mig utan att förlora några pengar, säger hon, men hon är arg på sig själv.

Många svenska tidningar har utnyttjats av samma bolag, enligt konsumentverket dit Anna anmält resebyrån. Läsaren ges i samtliga fall intrycket att den aktuella tidningen är medarrangör, vilket inte alls är fallet, enligt Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand som i dagarna har fått Annas anmälan på sitt bord. Hon ska nu granska den och se om man ska lägga upp ett ärende.

– Problemet är att privatpersoner inte har någon ångerrätt när det gäller resor, säger hon.

Det här är mera en fråga mellan de olika inblandade företagen, än för konsumentverket, påpekar hon.

– För företagen kan det vara en fråga om renommésnyltning.