Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Reidar Carlsson: Höjd åldersgräns lär inte stoppa buskörningen med vattenskoter

Vattenskotern har blivit alltmer vanlig i skärgården de senaste åren. Och i år tycks försäljningen ha ökat mer än vanligt – kanske en effekt av coronapandemin gjort att många har tvingats stanna i Sverige under semestern.

Den ökande försäljningen har också gjort att fler har störts av bullrande vattenskotrar. Antalet olyckor och olyckstillbud har också blivit fler. Senast i helgen ägde en tragisk dödsolycka rum strax norr om Smögen i Bohuslän.

De här olyckorna fick i mitten juli infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att reagera. "Nu är det slutlekt", sa han på en presskonferens där han meddelade att regeringen vill införa körkort för vattenskoter och att Transportstyrelsen skall se om dagens åldersgräns på 15 år behöver höjas och om uthyrare skall kräva förarbevis för att hyra ut en vattenskoter.

Dessutom finns det andra små båtar som det också går att busköra med.

Dagens 15-årsgräns är dock egentligen meningslös, eftersom den 14-åring som kör vattenskoter inte får något straff, och inte heller 14-åringens vårdnadshavare. Och ett förslag om förarbevis för vattenskoter har funnits klart i regeringskansliet sedan 2016, men ingenting har hänt.

Det kanske inte är så konstigt att regeringen har tvekat. För även om många använder vattenskotern som leksak, så är detta också ett bra och enkelt transportmedel för många, inte minst i skärgården. Ett förbud mot vattenskoter, som till exempel Aftonbladets ledarsida har krävt, skulle därför slå blint och drabba även dem som inte leker. Samma gäller andra typer av krav, som till exempel förarbevis. Dessutom finns det andra små båtar som det också går att busköra med. Det blir ologiskt att bara förare av vattenskotrar måste uppfylla vissa krav, men inte av andra små och snabba båtar.

Här i Roslagen tycks inte heller vattenskotrarna ha ställt till några större problem i sommar, trots en kraftigt ökad försäljning. Det är bra, och visar att skoterförarna här känner sitt ansvar.

Någon menade att det skulle vara mer effektivt att förbjuda stockholmare i Roslagen.

Det finns dock många rospiggar som hatar skotrarna, medan andra är helt emot förbud eller skärpta krav på förarna. Detta märktes tydligt på Norrtelje Tidnings Facebooksida, där många kommenterade Tomas Eneroths förslag om körkort för vattenskotrar. Medan en del tyckte att det var bra med körkort, ville andra gå ännu längre och införa förbud. Samtidigt tyckte vissa att regeringens förslag var "larvigt" och att ett förbud inte skulle hjälpa utan att "folk" i stället skulle "gå över till minibåt med aktersnurra". Någon menade att det skulle vara mer effektivt att förbjuda stockholmare i Roslagen.

Trots all lek och buskörning med vattenskotrar är det svårt att motivera att just detta fordon skall förbjudas. Frågan är också om höjd åldersgräns och krav på förarbevis är en effektiv metod för att minska problemen – risken är stor att sådana åtgärder bara blir slag i luften som inte stoppar buskörningarna.

Samtidigt är det viktigt att minska olyckorna och tillbuden, och försöka minska buskörningen och bullret från vattenskotrarna. Kanske vore ett krav på strypta motoreffekter mer effektivt än förarbevis. För det är knappast någon av dem som använder vattenskotern som transportmedel som behöver köra så fort som de 130 km/tim som dagens vattenskotrar kan komma upp i.