Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rederierna får nya kontrakt

Flera rederier som kör linjer i skärgården erbjuds nu nya kontrakt. Detta efter att sjötrafikupphandlingen nyligen havererat. Rederierna i Roslagen erbjuds tvåårskontrakt.

Annons

När sjötrafikupphandlingen havererade den 23 september, strax innan landstingets trafiknämnd skulle ta ett tilldelningsbeslut om vilka som skulle få kontrakt, var det många som blev oroade för hur sjötrafiken skulle skötas fram till en ny upphandling kan göras.

På dagens trafiknämnd föreläggs ett förslag på hur trafiken ska gå under interimstiden.

De flesta av rederierna har kontrakt som går ut vid årsskiftet.

För Arholma-trafiken erbjuds Krokholmens sjötrafik AB, som sköter trafiken idag, ett tvåårskontrakt.

– Kortsiktigt var nog det enda lösningen, säger delägaren Daniel Vesterlund.

Magnus Rammus, Refsnäs Sjötransport, erbjuds ett tvåårskontrakt i trafiken mellan Tjockö och Fejan.

– Det är i alla fall bättre än ingenting, och det är bara att göra det bästa av det.

Några större investeringar blir det inte, avtalstiden är alldeles för kort för det.

– Ja, men vissa saker måste ju göras. Saker och ting slits ju, säger Rammus.

För området Räfsnäs Nord erbjuds Enskärs sjötransporter också tvåårskontrakt.

Likadant görs för trafiken i Furusund/Rödlöga och Norra Skärgårdstrafiken.

Det företaget köps dessutom upp av Blidösundsbolaget från och med 1/1 2014. Hur omfattande den trafiken blir i framtiden avgörs av Waxholmsbolaget.

– Vi har fått signaler om att man vill ha ett utökat utbud, säger Göran Ahlqvist, vd på Blidösundsbolaget.

Blidösundsbolaget får erbjudande om trafiken Stockholm-Blidö, Rödlöga och Arholma under två år.

Bolaget var ett av flera som överklagat beslutet att avbryta upphandlingen till Förvaltningsrätten.

– Vi räknar med att vi kommer ha framgång med vårt överklagande, säger Göran Ahlqvist.

Bolaget vill ha ett tioårigt avtal, men i det förslag som nu ligger för beslut hos trafiknämnden gäller två år.

– Det är för att man är tvungen att rädda trafiken. Vi räknar med att vår överklagan om avbrytandet kommer gå igenom i Förvaltningsrätten, säger han.

Ahlqvist vill gärna bedriva trafiken i området under interimsperioden.

– Vi kommer teckna avtal under förutsättning att vi får en rimlig ersättning. En kortare avtalsperiod tvingar fram ett dyrare pris, och dessa förhandlingar pågår just nu, säger han.

Carina Westin är handläggare på Förvaltningsrätten. Just nu pågår en skriftväxling mellan de olika parterna.

– Jag kan idag inte säga hur lång tid det kommer att ta, men dessa mål är förtursmål, säger hon.