Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rafflande sekundkamp när Bäckström segrade

Det blev till slut Arne Bäckström i en fyrhjulsdriven Audi Quattro som kom att ta hem spelet i Midnattssolsrallyt. Marginalen till andraplacerade värmlänningen Arne Rådström skrevs till blygsamma 2,9 sekunder efter de tre dagarnas tävlande.

Landets största rallytävling för historiska bilar startade i onsdags kväll från Rocklunda i Västerås. I fredags kördes sju sträckor i Uppland, bland annat SS 11 vid Nyckelbol, belägen mellan Sanda och Hargshamn.

Tävlingen bjöd på en sällan skådad sekundkamp mellan ett flertal förare. Ledningen växlade från början till slut innan Haningeföraren Arne Bäckström till slut kunde ta hem spelet med knapp marginal före namnen Rådström.

Stig Andervang, boende i Täby och tävlande för Almunge, tog kommandot i torsdags och byggde upp en ledning på 23 sekunder innan han på den sjunde sträckan drabbades av motorhaveri i sin Ford Escort och tvingades bryta. Tobias Johansson, Ludvika, avancerade därefter till spets, men drabbades av växellådsproblem och bröt sedermera även han.

När karavanen av förare nådde Uppland under fredagen hade Mikael Wisti tagit ledningen. Inför sträcka 10, klassikern Vadet med målet vid Husby-Långhundra, toppade Fagerstaföraren med 1,7 sekunder till godo på Arne Rådström, Östmark. Tredje plats hölls av Porscheföraren Thomas Thelin, Uddevalla.

Ställningen kvarstod även efter sträckan och därefter väntade sex kilometer långa Nyckelbol. Här kunde Almunges Tom Axelsson ta bästa tiden, sekunden före Arne Bäckström – båda i Audi. Micke Wisti höll dock undan i toppen.

Efter service och matuppehåll i Forsmark kördes sträckor vid Valö, Österbybruk samt Enköping. När förarna gick till nattvila på kvällen ledde fortfarande Wisti, nu med dryga sex sekunder ner till Bäckström. Thelin var trea och Rådström (som haft bränslebekymmer vid Hargshamn) fyra.

Lördagens etapp innehöll fyra sträckor och blev om möjligt ännu mer spännande än de föregående. Arne Bäckström ryckte ledartröjan från Mikael Wisti på SS 16. Även Arne Rådström bjöd upp till kamp med två sträcksegrar, men till slut kunde Bäckström ta hand om förstaplatsen. Wisti slutade trea – efter Rådström.

– Riktigt skönt. Att vinna den här tävlingen är en dröm som nu gått i uppfyllelse, sammanfattade en glad segerherre efter målgången.

Martin Hagman, Rimo, kom aldrig till start, utan hyrde i stället ut sin Ford Escort till britten Jason Pritchard. Kartläsande pappa Jan Hagman ”ingick” i uppgörelsen.

Pritchard/Hagman höll hög fart från start till mål och knep segern i klassen 1972-75 1601-2000 cc, halvminuten före Håkan Larsson/Viktor Larsson, Laxå. Tillika inkasserades en niondeplats i det totala sammandraget.

Veteranen Lars Nyström, i Porsche, med Göran Schönqvist som bisittare, höll också bra tempo. Det slutliga facitet för Rimoduon blev en 26:e plats totalt bland hundratalet deltagare. I klassen 1976-01 över 2000 cc slutade Lars Nyström tolva.

Tomas Nyström/Mats Fosselius, Rimo – även de i Porsche – slutade 45:a sammanlagt och 15:e i klassen.

Med i tävlingen fanns även Anders Olsson, Waxholm, bördig från Riala. Anders rattade en stor Volvo 164 och noterade stundtals mycket bra tider. Dessvärre tvingades han bryta med trasig topplockspackning.