Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Politiska verk i ny utställning på konsthallen

Karl Marx ande svävar över konsthallen. Där visar Gunilla Sköld Feiler och Dror Feiler utställningen Closing bell, med klockspel, tuschmålningar och filmsekvenser från Ship to Gaza.

Annons

En samling klockor står uppradade på ett bord. Små och stora, enkla och dekorerade. Från Tibet, Ryssland och Indien. På väggarna visas filmsekvenser med klockspel, som rör sig och förändras.

– Jag gillar klangen hos klockorna, ingen klocka är den andra lik, säger Dror Feiler, som är både musiker och konstnär.

Han har samlat på klockor i många år. Nu har han och Gunilla Sköld Feiler använt en del av dem i Closing bell, som gett titel åt den utställning som öppnar i morgon. Dror Feiler är också känd för sitt politiska engagemang.Tillsammans med Gunilla Sköld Feiler skapade han verket Snövit och sanningens vansinne, som blev omskrivet när det vandaliserades av Israels ambassadör.

Dror Feiler är också en av talespersonerna för Ship to Gaza. I utställningen ingår ett videoverk som visar hur Ship to Gaza attackerades. Bilderna är våldsamma och djupt obehagliga, med sårade och döda människor. Känslan av kaos förstärks av att fyra filmrutor rullar samtidigt. Då och då berättar en textruta att filmen har beslagtagits av Israel.

– Vi skickade ut en del av filmerna med brevduvor. Vi fäste sd-kort på duvorna och skickade upp dem från fartyget. En av dem kom fram, berättar Dror Feiler.

Utställningens verk skiljer sig åt, men knyts samman av en stark laddning, en förmåga att beröra på djupet. I konsthallens stora sal har Gunilla Sköld Feiler placerat verket Lampedusa, en samling små skulpturer, som lyser i kyligt rödrosa toner och för tankarna till fyrar eller antika ljusstakar.

– Titeln associerar både till lampor och till den tragiska händelsen vid Lampedusa. De kan stå för allt från skönhet till barbari, säger Gunilla Sköld Feiler.

Hon visar också ett video-verk som bygger på ett tv-program hon var med i som barn, när hennes skolklass filmades under en slöjdlektion. Hon fick slut på tråd, men vågade ingenting säga, i stället fortsatte hon sy i luften. Filmen är gjord som en bok, med en berättarröst och bilder som kommer till liv i korta sekvenser.

– Det är intressant att man använde samma ord då som nu när man talade om skolan, ord som mångfald och valfrihet, säger hon.

Så var det Karl Marx ande. I ett av rummen hänger svartvita bilder, med en sorts skräckromantisk, gotisk stämning. På väggen visas en film där Karl Marx huvud roterar.

– En osalig ande, säger Gunilla Sköld Feiler.

Politiken är mer eller mindre närvarande i utställningens verk. För Dror Feiler är engagemanget en självklarhet.

– Allt vi gör har en politisk laddning. Mycket i den konst som är politisk känns påklistrat, det är viktigt att det är förankrat i mig själv. Det är inte en kostym jag hänger på mig, det finns i mitt skinn.

Closing bell

Gunilla Sköld Feiler och Dror Feiler

Norrtälje konsthall

25 januari - 2 mars

Vernissage 25 januari kl 12-16, utställningen invigs av Eric Schüldt kl 13.

Program: Agitatorium, föreläsning och performance med Dror Feiler 29 jan kl 19

Föreläsning med Gunilla Sköld Feiler och Dror Feiler 5 februari kl 19

Lunchvisning 5 februari kl 12

Öppettider: tis, tors, fre 12-17, ons 12-19, lör-sön 12-16

Kommande utställningar

Hasselholdt och Mejlvang, Armed Respons, 8 mars - 20 april

Åse och Johan Frid, Observationer, 26 april - 1 juni

Sofie Arwidson, Leif Holmstrand, Anders Romare och Nicklas Winmalm

7 juni - 31 augusti