Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Politikerna reagerar på undersökningen

Initiativet är bra. Det är politikernas syn på tjänstemännens arbete med att utveckla ett varumärke för Norrtälje kommun.

De ledande politikerna har nyligen fått ta del av undersökningen om hur välkänt Norrtälje och Roslagen är ute i landet.

– Det var fler än vad jag trodde som inte alls känner till Norrtälje, säger kommunalrådet Kjell Jansson (M).

Han menar att undersökningen är bra att ha som en utgångspunkt och att det är viktigt att känna till både starka och svaga sidor.

Kommunalrådet är inte förvånad över att kust, skärgård och hav är något som förknippas med Norrtälje. Det är en styrka när det gäller att hitta goda boendemiljöer, menar han.

– Om vi kan möjliggöra bebyggelse i kustnära områden kan det locka många. Det behöver inte vara alldeles i strandkanten, tillgång till båtplatser eller en gästhamn kan räcka, säger Kjell Jansson och tillägger att lagstiftningen ibland gör det svårt att få igenom sådana planer.

Oppositionsrådet Ulrika Falk (S) är också positivt inställd till arbetet med att bygga ett varumärke.

– Det här är det mest framtidsinriktade jag varit med om under min tid som oppositionsråd, säger hon.

Ulrika Falk har särskilt noterat att det finns mycket att göra för att få barnfamiljer att lockas till Norrtälje.

– Vi vill ju att fler barnfamiljer ska flytta hit och då måste vi jobba med kvaliteten i förskolan och med skolpolitiken.

Samtidigt påpekar hon att det är en lång väg kvar innan det finns en klar och gemensam bild av vilken väg Norrtälje kommun ska styra in på.

– Det går inte att bara prata, man måste leverera också, säger hon.