Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Politiker har haft lekstuga på hög nivå"

De lokala redarna Daniel Westerlund och Magnus Rammus på Refsnäs sjötransport skräder inte orden om den avbrutna sjötrafikupphandlingen.

Annons

I förra veckan avbröts landstingets sjötrafikupphandling. I måndags gick tiden ut för att upphandla sjötrafiken för hela Stockholms län. Den upphandlingen har gällt stora skärgårdsområden som syd, mellan och nord. Efter denna var det tänkt att mindre lokala linjer skulle upphandlas, några av dem i Roslagen.

Men vad som ska hända nu är det ingen som vet.

För Krokholmens Sjötrafik, som sköter passbåtstrafiken mellan Arholma och Simpnäs åt Waxholmsbolaget, sträcker sig det nuvarande avtalet till den sista december.

Rederiet har två båtar till sitt förfogande: Monsun tar 95 passagerare och Hemfjord kör under vintern. Drygt 28 000 passagerare kör rederiet på ett år.

Fram till 31/12 sträcker sig också det nuvarande avtalet för Refsnäs Sjötransport, som sköter passbåtstrafiken till bland annat Fejan, Lidö och Tjockö. Moneta, Lottina och Boppa är företagets fartyg, som tar 35 000 passagerare/år. Idag är flera lokala, mindre redare kallade till möte.

Varken Daniel Westerlund på Krokholmens Sjötrafik eller Magnus Rammus på Refsnäs Sjötransport har någon aning om vad som kommer att hända.

– Jag vet inte alls vad som kan komma ut av mötet. Vi vet inte ett dugg, säger Magnus Rammus.

– Jag hoppas vi får veta vad vi ska göra efter den sista december. Frågan är vad de vill – vi kan ju inte bara sluta köra efter nyår, säger Daniel Westerlund.

Många skärgårdsbor har hört av sig till dem. De vill veta vad som ska hända.

– Jag hör varje dag från folk som är oroade. De vill veta om båtarna ska fortsätta gå, så att de kan planera sin vardag, säger Magnus Rammus.

Men varken Rammus eller Westerlund har fått några besked i frågan. De vill helst ha ett långsiktigt perspektiv på sin verksamhet.

– Långa avtal är alltid bra. Idag är det bara en knepig situation, säger Rammus.

– Det vore jättebra med långa avtal. Man får anpassa sig efter vad de ber om, men det är svårt när man inte vet vad de ber om, säger Westerlund.

De båda hoppas att de får svar på sina frågor.

– Jag hoppas vi får veta något så att vi kan planera för framtiden, säger Daniel.

– Fortsättning lär följa. Det säger jag till alla som frågar, säger Magnus.

Sjötrafikupphandlingen

2009 ville Moderaterna i landstinget att en ny, ensam entreprenör skulle ta hand om sjötrafiken i Stockholms län.

Det ville inte Moderaternas allianskollegor FP och C.

Då beslutade man att istället lägga ut hela skärgårdstrafiken för upphandling.

Men först av allt skulle en så kallad RFI (Request For Information) göras, där man fick åsikter om trafiken från både permanentboende, sommarboende och skärgårdsföretagare.

I efterhand kan man konstatera att KPMG:s jobb kostat skattebetalarna ofantliga summor, troligen någonstans mellan 15-20 miljoner kronor.

I förra veckan beslutade Christer G Wennerholm (M) att dra ur ärendet om tilldelning på trafiknämndens möte.

I måndags, den 30:e september, gick deadline ut för denna upphandling.