Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Politikens otacksamma verklighet

Folkpartiet har under lång tid varit det parti som haft störst förtroende i skolfrågan. Till en stor del beror det på partiledaren Jan Björklund, som ända sedan mitten av 1990-talet drivit en hård kampanj mot det han kallar för flumskolan.

Annons

Den senaste tiden har dock Folkpartiets ställning på skolområdet försvagats betänkligt. Framför allt beror det på att elevernas skolresultat fortsätter att försämras, trots alla de reformer Jan Björklund genomfört som ansvarig för skolpolitiken, och vars syfte var att öka elevernas kunskaper. Att så inte skett skyller Jan Björklund på att det tar lång tid innan reformer i skolan får genomslag. Det ligger en hel del i det, men det är lätt att tycka att alla dessa reformer i alla fall borde haft en viss effekt.

En annan orsak är att några av Jan Björklunds reformer varit misslyckade. Ett exempel är lärarlegitimationen, som orsakat kaos, mängder av extraarbete och ute i kommunerna, inte minst i Norrtälje, används som skäl för att lägga ner småskolor. Ett annat exempel är det ökade administrativa arbete för lärarna som en del reformer medfört. Att Folkpartiet numera vill införa betyg från årskurs tre bidrar också till det minskade förtroendet. Det borde vara naturligt att utvärdera effekten av att eleverna får betyg i årskurs sex innan man börjar kräva betyg i ännu lägre årskurser.

Till detta kommer att övriga partier har blivit mer aktiva på skolområdet. Inte minst gäller det Socialdemokraterna, som sedan förra valet har accepterat det mesta av alliansregeringens politik, som nytt betygssystem, betyg i årskurs sex, ökad status för läraryrket och tydligare inriktning på kunskaper och arbetsro i skolan. Även Miljöpartiet har blivit mer aktivt på skolans område, vilket tydligt märktes när partiets språkrör Gustav Fridolin, för övrigt själv lärare, besökte Norrtälje i torsdags. Dessutom har Moderaterna blivit mer aktiva i skoldebatten – de har insett att skolan är en alltför viktig fråga för att överlämnas till Folkpartiet.

Det är bra att fler partier nu ger sig in i skoldebatten. Skolan är en mycket viktig fråga för väljarna, vilket inte minst märks på den livliga skoldebatten här i Norrtelje Tidning.

Mycket bra är också att det numer finns en bred politisk enighet kring vikten av betyg och av betoning på kunskap; ”Flumskolans” förespråkare är numera mycket få. Det är till stor del Jan Björklunds förtjänst. Att detta samtidigt gör att färre väljare anser att Folkpartiets är det bästa skolpartiet är politikens otacksamma verklighet.

Fortfarande finns dock plats för ännu fler partier i skoldebatten. Till exempel är det svårt att förstå varför Centerpartiet håller så låg profil. Det är ju till exempel inte bara i Norrtälje kommun som små skolor är hotade. För Centerpartiet borde det därför vara naturligt att kräva avskaffande av de Björklund-reformer som innebär ett hot mot småskolorna, till exempel att bara legitimerade lärare får sätta betyg.