Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Partierna borde försöka nå en samsyn

Det var en riktigt beklämmande läsning som i går presenterades i Pisa, undersökningen av OECD-ländernas 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap.

Annons

Sverige ligger långt under genomsnittet på alla områdena, och har den sämsta resultatutvecklingen av alla OECD-länder. Sämst är kanske resultaten när det gäller läsförståelse – där har bara tre OECD-länder, Slovakien, Chile och Mexiko, sämre resultat än Sverige.

Enligt Pisa har Sverige tappat på alla de tre områdena sedan förra mätningen 2009. I läsförståelse och naturvetenskap är det framför allt de lågpresterande eleverna som tappar. I matematik tappar alla elever nästan lika mycket.

Det här är ett hårt slag för utbildningsminister Jan Björklund (FP). Han har under sina sju år som utbildningsminister genomfört mängder med reformer i grundskolan, med syftet att förbättra skolelevernas kunskaper. Uppenbarligen har detta inte givit något resultat. Istället har kunskaperna bara blivit sämre.

Jan Björklund menar att Pisa gjordes 2012 och att det mesta av regeringens skolreformer därför inte hade hunnit få genomslag. Enligt honom visar därför Pisa resultatet av 20 års misslyckad skolpolitik.

Det är sant att mycket av Jan Björklunds reformer inte hade genomförts när Pisa-undersökningen gjordes. Till exempel var det först i fjol höst som sexorna fick betyg. Men även om den nya inriktningen på skolan formellt sett inte var genomförd, så borde ändå den satsning på kunskap som Jan Björklund predikat under sina sju år som minister påverkat skolpolitiker, rektorer och lärare och därmed gjort att elevernas kunskaper förbättrades. Men istället har kunskaperna blivit sämre.

Pisaundersökningen bör nu användas för att få reda på varför just den svenska skolan försämras snabbast. Många skolexperter menar till exempel att svenska elevers sämre resultat beror på att de fått inte fått tillräcklig hjälp i sin inlärning, utan lämnats ensamma. Går detta att se i Pisaresultaten?

Tyvärr lär någon sådan analys inte komma att ske, i alla fall inte innan valet. Istället kommer Pisaresultaten att användas som ett slagträ av oppositionspartierna. De hävdade i går, föga oväntat, att det var alliansregeringens politik som var orsak till de försämrade resultaten. Vänsterpartiet skyllde på friskolorna, Miljöpartiet skyllde på att lärarna fått mer pappersarbete och Socialdemokraterna skyllde på att regeringen sänkt skatterna.

Det är naturligt att oppositionen lägger ansvaret på regeringen. Det ligger dock en del i Jan Björklunds beskrivning om att problemen beror på många års misstag. Därför vore det bästa i nuläget en bred politisk samsyn om skolan, byggd på skolforskares analys av Pisa och andra undersökningar. Kanske behövs också en kriskommission.

Någon sådan samsyn lär det inte bli före valet. Men förhoppningsvis efter.