Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Pandemin kräver mer, inte mindre kollektivtrafik

Våren 2020: En pandemi ser ut att sprida sig över världen. Rapporter och varningar kommer allt tätare. Snart står det klart att även Sverige är drabbat och Stockholm är smittans centrum.

Vad händer då i Stockholms kollektivtrafik? Jo, de privata bussbolagen väljer att dra ner antalet turer och alltså öka trängseln, särskilt i de områden där människor inte kan arbeta hemifrån. Det visar sig snart väldigt dumt, och i verkligheten ohållbart, och SL tar sina bussentreprenörer i örat.

Trafiken är idag återställd till det normala men ingenting har gjorts för att minska trängseln på de mest belastade linjerna. I stället för åtgärder för att möjliggöra kollektivtrafikåkande även för riskgrupper vidtas åtgärder för att omöjliggöra åkande för alla. Du kan inte åka kollektivt om du inte vet att du kommer med den tur du planerat ta.

Tillsammans med Länsstyrelsen föreslår SL att utöka chaufförernas befogenheter genom en tillfällig lag. Tätare turer är tydligen inte effektivt mot trängsel enligt SL. En vänlig tillsägelse, som givetvis förekommer dagligen i Stockholms trängsel, är inte tillräckligt enligt SL. Nej, här ska personalens befogenheter ökas och vissa resenärer ska nekas att gå ombord. Inför sommaren borde rimligen SL ha haft kontroll på att trafiken skulle öka på vissa sträckor.

I stället för att SL anlitar ett säkerhetsbolag och att det moderata regionrådet Kristofer Tamsons nu vill ha en särskild tunnelbanepolis anser Vänsterpartiet att SL borde satsa på egen ombordpersonal som finns tillgänglig för att svara på frågor, informera om coronasäkra avgångar och öka tryggheten. Det blågröna styret väljer dock repression och hårdare tag.

Anställda i kollektivtrafiken har under lång tid larmat om dåliga arbetsvillkor, underfinansiering och nedskärningar av resurser i form av personal och underhåll. Här handlar det både om arbetsmiljö och fortsatt minskad smittspridning av covid-19.

Upphandlingar och nedskärning av personal har varit ledande för Stockholms kollektivtrafik vilket gjorde oss dåligt rustade för oförutsedda händelser och problem.  Folkhälsomyndigheten har uppmanat resenärer att hålla avstånd men ändå har SL-bussar varit överfulla, bland annat åker många till Norrtälje kommun under sommaren och i år startade det redan i mars.

SL har svårt att styra trafiken efter behov eftersom de anlitar många olika aktörer, utefter olika upphandlingar och avtal. Det är inte bara att flytta en buss från Ekerö till Norrtälje. Det hade varit enklare om SL körde all trafik själva.

Vänsterpartiet vill att SL återtar kollektivtrafiken i egen regi, att trygghet skapas genom ombordvärdar, god information om avgångar och tillräckligt med turer så att det är möjligt att undvika trängsel. Vi vill möjliggöra för fler att åka kollektivt och minska bilismens avtryck på klimatet. I en kommun som Norrtälje är det särskilt viktigt med hög kvalitet och tillgänglighet på kollektivtrafiken för att människor ska välja bort bilen.

Catarina Wahlgren (V)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel