Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oroväckande att få elever vill lära sig mer

Det såg så bra ut i fjol. Norrtälje kommun förbättrade sin placering kraftigt på Sveriges Kommuner och Landstings skolrankning, från plats 180 till plats 131.

Annons

Det verkade som om den satsning som kommunen gjort på grundskolan hade givit resultat och att kommunen var på väg att nå sitt mål: att få en rankning lägre än 100 och därmed vara bland den bästa tredjedelen av Sveriges 290 kommuner.

Därför blev besvikelsen stor när Skolverket i november kom med statistiken för de nior som slutade i juni. Statistiken visade på en klar försämring jämfört med niorna året innan, både när det gällde andelen behöriga till gymnasieskolan och de genomsnittliga meritvärdena.

Den här nedgången i resultat syns också tydligt i SKL:s nya skolrankning, som presenterades i går. Norrtälje tappar där mycket kraftigt, från plats 131 i rankningen 2012 till plats 211 i rankningen 2013.

Det här är ett mycket kraftigt fall. Uppenbarligen är det något som har gått fel. Vad detta är måste kommunens skolpolitiker och skoltjänstemän nu noga analysera och försöka rätta till.

Det går dock inte att skylla på de senaste månadernas turbulens kring de små skolornas framtid – statistiken i SKL-rankningen kommer från vårterminen 2012, det vill säga innan turbulensen började.

Tyvärr finns det tecken på att den negativa trenden kommer att fortsätta. I SKL:s statistik ingår nämligen också resultatet från undersökningar av elevernas syn på skolan och undervisningen. Elever i årskurs 5 och årskurs 8 har tillfrågats.

Enligt den undersökningen har motivationen för skolarbetet minskat bland Norrtälje kommuns åttor. I fjolårets undersökning var det 41 procent av åttorna som tyckte att skolarbetet gjorde dem så nyfikna att de fick lust att lära sig mer. I årets undersökning hade den siffran minskat till 38 procent. Den dåliga motivationen har blivit ännu sämre.

Samtidigt ger motsvarande siffror för Norrtäljes elever i årskurs 5 ändå ett visst hopp inför framtiden. Där har andelen elever som tyckte att skolarbetet gjorde dem nyfikna ökat, från 61 procent i fjol till 71 procent i år.

Den här ökningen är mycket viktig. Om inte eleverna känner lust att lära, så kommer de inte att lära sig något. Därför är det oroväckande att siffran är så låg för Norrtälje kommuns åttondeklassare. Detta är för övrigt något som gäller för hela landet. I årskurs 5 tycker tre fjärdedelar av alla elever att skolarbetet gör att de får lust att lära sig mer. I årskurs 8 gäller detta för knappt hälften.

Att öka dessa siffror måste vara den stora uppgiften för alla svenska lärare och rektorer. Här gäller det för lärarna att hitta nya metoder att stimulera eleverna och få dem intresserade av att lära sig mer. För om inte eleverna är motiverade är det mycket svårt att få dem att lära sig något.