Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ordningsregler kräver kunskap och förhållningssätt

Robert Bernoius skriver i en debattartikel att barn- och skolnämnden nu inför ordningsregler, så att alla barn, ungdomar och vuxna ges en möjlighet att lära sig allmän hyfs i umgänget med andra. Det är bra. Problemet i skolmiljön är dock att alla vuxna, som berörs i den miljön, inte klarar att hantera omogna barn och unga, som gillar att retas både med vuxna och känsliga skolkamrater, som inte fått veta att man kan skydda sig genom att träna upp sin självbehärskning, och därmed snuva de omogna på "nöjet" av en väntad reaktion.

När de vuxna börjar tala högt om skillnaden mellan mognad och omognad samt kunskap om detta hos barn, ungdomar, men även vuxna, som en förutsättning för att hantera retstickor och omogna människor, som missbrukar barnkonventionen för att kunna hävda att deras agerande handlar om demokrati med dess åsikts- och yttrandefrihet.

Vårt lokala samhälle behöver en gemensam grund, som utgångspunkt, om skolans personal och föräldrar ska ha bra förutsättningar för att inom sitt område stödja alla elever med hjälp att tillägna sig en allmän kunskap om skillnaden mellan mognad - omognad samt ett juste beteende. Då kan de även förhindra att skolans arbetsmiljö bidrar till utvecklingen av fegisar, ögontjänare och skvallerbyttor. Det är i skolan som grunden läggs för om de vuxna på en arbetsplats ska ta sitt ansvar och medverka konstruktivt för en bra arbetsmiljö som grund för ett gott arbetsresultat.

Gun Svensson, Norrtälje

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel