Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reidar Carlsson : Tvingas Stefan Löfven sparka fler ministrar efter KU-granskningen?

Annons

I somras briserade den största skandalen i svensk statsförvaltning på många, många år. Det visade sig att Transportstyrelsen medvetet hade brutit mot lagen. Myndigheten hade lagt ut driften av sitt IT-system på IBM, som sedan använt ej säkerhetskontrollerad personal i framför allt i forna Östeuropa. Mängder av säkerhetsklassad information riskerade att ha hamnat i orätta händer.

Skandalen läckte delvis ut av misstag. Regeringen sparkade Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren men berättade inte varför. Oppositionspartierna fick till exempel ingenting veta.

Regeringskansliets hantering av IT-skandalen på Transportstyrelsen har visat på mycket stor omdömeslöshet och inkompetens. Stefan Löfven har redan tvingats sparka två ministrar. Konstitutionsutskottets granskning av skandalen kan göra att han måste byta ut fler. Foto: Erik Simander, TT.

Det var först när Dagens Nyheter började gräva i frågan som sanningen kom fram och skandalen briserade. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och inrikesminister Anders Ygeman (S) tvingades avgå, liksom statsminister Stefan Löfvens statssekreterare Emma Lennartsson.

På torsdagen startade konstitutionsutskottets granskning av regeringens hantering av denna skandal. Först ut är Säkerhetspolisen och Säpochefen Anders Thornberg.

Granskningen lär pågå hela våren. Den kan leda till ännu fler avslöjanden och fler avgångar. Frågan är till exempel vad EU-minister Ann Linde (S) visste och gjorde. Hon var då statssekreterare åt Anders Ygeman och var nyckelperson vad gäller regeringens kontakter med Säpo. Hon har hittills legat mycket lågt i sina kommentarer, och sagt att hon uppfattade det hela som ett rutinärende.

Lagom till konstitutionsutskottets granskning har Transportstyrelsens egen undersökning av IT-skandalen blivit klar. Och den visar att läget är ännu värre än vad hittills framkommit. I princip har alla inblandade IT-tekniker kunnat komma åt alla uppgifter i Transportstyrelsens register under drygt två års tid, ända till i oktober 2017. Trots att skandalen blev känd kunde alltså fortfarande ej säkerhetskontrollerad IT-personal komma åt uppgifter.

Dessutom har fler IT-tekniker än tidigare känt haft tillgång till uppgifterna. Cirka 80 personer i Ungern, Rumänien, Tjeckien och Serbien har haft full tillgång till alla Transportstyrelsens IT-register och de känsliga uppgifterna där. Om detta innebär att andra länders säkerhetstjänster, till exempel Rysslands, också fått tillgång till uppgifterna är oklart. Det är tyvärr troligt, även om Tranportstyrelsen skriver i sin rapport att man inte har "några indikationer" på detta.

Man baxnar. Den som vill spionera på Sverige behöver alltså inte jobba hårt för att komma åt hemliga uppgifter, de statliga myndigheterna lämnar över dem själva.

Och varför ringde det inga varningsklockar i regeringskansliet? Hur kunde ett läckage av hemlig information ses som ett rutinärende? Varför fick inga ministrar veta något? Varför fick Maria Ågren hela tiden besked från regeringskansliet att outsourcingen skulle genomföras utan förseningar, vilket hon hävdade i en intervju för några dagar sedan?

Regeringskansliets hantering av IT-skandalen på Transportstyrelsen har visat på mycket stor omdömeslöshet och inkompetens. Resultatet av konstitutionsutskottets granskning kan och borde därför få stor betydelse i årets valrörelse.

Mer läsning

Annons