Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reidar Carlsson: Många miljoner går till bluffakturor – kommunerna måste sluta köpa dyrt vägsalt

Annons

Någon som behöver några ton vägsalt? Då kan ni ringa till Munkedals kommun i Bohuslän. Där har man gott om den varan.

Anmäl text- och faktafel

Kommunen har nämligen blivit lurad av ett blufföretag. Någon på kommunen tackade ja till en hink med ett prov på ett nytt issmältningsmedel. Men det blev inte bara en hink, utan det kom nya och allt större leveranser.

Kommuner, landsting och myndigheter har de senaste åren betalt bluffakturor för nästan 90 miljoner kronor, varav 15 miljoner kronor gått till att köpa ytterst dyrt vägsalt. Näringslivet har länge arbetat hårt för att stoppa bluffakturorna. Nu måste kommunerna göra samma sak.  Foto: Heiko Junge, TT.

Kommunens jurister kopplades in, men de konstaterade att leveranserna inte gick att stoppa. Innan avtalet till slut hävdes hade Munkedals kommun fått 7,1 ton av issmältningsmedlet. Notan gick på en dryg miljon.

Totalt har 120 kommuner de senaste åren köpt 90 ton issmältningsmedel för 15 miljoner kronor.

Det visade sig dock att issmältningsmedlet inte var något nytt och mer effektivt medel mot is, utan till 96 procent vanligt vägsalt. Om Munkedals kommun hade köpt 7,1 ton vägsalt på vanligt sätt hade kostnaden bara blivit omkring 6 000 kronor.

Munkedals kommun är inte ensam om att ha gott om vägsalt. Kils kommun i Värmland köpte in nästan 6,5 ton issmältningsmedel för över en miljon kronor. Skövde kommun i Västergötland köpte samma medel för nästan 700 000 kronor.

Totalt har 120 kommuner de senaste åren köpt 90 ton issmältningsmedel för 15 miljoner kronor. Det här framgår av den kartläggning som SVT:s Uppdrag granskning har genomfört. Man har kontrollerat fakturor från dem som finns med på de två största varningslistorna för företag som skickar ut så kallade bluffakturor. "Issmältningsmedel" finns på många av dessa fakturor.

De borde kunna se till att ett ja till en hink med issmältningsmedel inte i stället blir 7,1 ton.

Men det finns mycket mer. Enligt Uppdrag granskning har kommuner, landsting och myndigheter betalt bluffaktorer för nästan 90 miljoner kronor under åren 2012-2016. 90 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar har alltså slösats bort på grund av dålig kontroll. 281 av Sveriges 290 kommuner har betalt bluffakturor. Norrtälje kommun tillhör dem. Enligt kommunens kommunikationschef Lars Lindberger handlar det dock bara om en enda faktura på 28 000 kronor.

Bluffakturor är ett stort problem i samhället. Ofta hör man talas om småföretagare som drabbats, eftersom de inte har tid, ork eller kompetens att granska alla fakturor de får.

Uppdrag gransknings kartläggning handlar dock om kommuner, landsting och statliga myndigheter. De borde ha större resurser och kompetens att kontrollera fakturor och avtal. De borde kunna se till att ett ja till en hink med issmältningsmedel inte i stället blir 7,1 ton.

Skattebetalarna måste veta att deras pengar inte hamnar i fickorna hos kriminella.

För en småföretagare innebär det en personlig förlust att betala en bluff-faktura. För dem som hanterar fakturor på kommuner, landsting och myndigheter är det skattebetalarnas pengar som försvinner. Förhoppningsvis innebär detta ingen skillnad för hur noggrant kontrollen görs, men eftersom så många miljoner slösas bort är bristerna uppenbarligen stora.

Näringslivet har länge arbetat hårt för att stoppa bluffakturorna. Nu måste kommunerna göra samma sak. Skattebetalarna måste veta att deras pengar inte hamnar i fickorna hos kriminella. Kommunerna måste därför skärpa sina rutiner. Och med bättre kontroll slipper ju också kommunen få ett rykte som lättlurad.

Mer läsning

Annons