Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pinsamt att inte kommunen tänker på pendlarparkeringarna

Annons

Norrtälje stad växer snabbt. Och snabbare skall staden växa om kommunledningens strategi blir verklighet. Enligt den skall byggstarten för 3 000 nya bostäder ske 2017-2019.

Det här är bra för Norrtälje stad. Det ökar underlaget för affärerna och ger utrymme för nyetableringar.

Pendlarparkeringen vid Södra infarten är full, trots att den nyligen byggts ut. Risken för kaos är uppenbar med dagens stora inflyttning. Därför måste Norrtälje kommun omedelbart planera för fler parkeringsplatser för pendlare vid Södra infarten, till exempel på andra sidan Västra vägen. Foto: Jesper Jäger-Ärlestad

Men det räcker inte att bygga bostäder. De som flyttar hit måste ha förskolor och skolor till sina barn. De måste ha vatten- och avloppsledningar och sophantering. Det måste helt enkelt finnas en infrastruktur som gör att livet fungerar.

En del i en sådan infrastruktur är parkeringsplatser. Många av dem som kommer att flytta hit jobbar i Stockholm eller någon av kranskommunerna. De planerar att pendla till sitt jobb, förhoppningsvis via buss.

Busstrafiken mellan Norrtälje och Stockholm fungerar väl. Och om antalet pendlare ökar är det bara att sätta in fler bussar.

Värre är det med parkeringsplatser. Den stora pendlarparkeringen vid Södra infarten är full, trots att den nyligen byggts ut.

Visst kan man hoppas att de nyinflyttade går eller cyklar till bussen så att det inte behövs större pendlarparkeringar. Men många vill ha bilen för att kunna hämta och lämna barn på förskola och fritidshem, andra vill ha bilen för att handla på hemvägen och slippa bära tunga matkassar flera kilometer.

Därför är det pinsamt att kommunen uppenbarligen inte har någon planering för att bygga ut pendlarparkeringarna. Det är i alla fall beskedet från Helen Lott, chef för Norrtälje kommuns gata- och parkavdelning, i onsdagens Norrtelje Tidning. Det visar tydligt att kommunens förvaltningar inte riktigt har förstått vilka problem den stora planerade inflyttningen skapar.

Helen Lott tycks dock inte vara främmande för att bygga "på höjden" för att skapa fler pendlarparkeringar. Det innebär alltså parkeringshus.

Det vore mycket olyckligt. Parkeringshus är inga trevliga miljöer. Bilarna står i och för sig under tak, men samtidigt minskar insynen vilket ökar risken för vandalisering. Detta är en av anledningarna till att dagens pendlarparkering vid Södra infarten är så populär: det rör sig människor vid parkeringen nästan dygnet runt, vilket gör det säkert att parkera sin bil där. Man kan jämföra med pendlarparkeringen vid Ledinge, där insynen är liten och där det därför titt som tätt förekommer bilbränder och annan vandalism.

Dessutom är parkeringshus fula. Infarten till Norrtälje är i och för sig inte vacker i dag, men den skulle bli ännu värre med ett stort parkeringshus.

Bättre är därför att hitta nya ytor för fler pendlarparkeringar vid Södra infarten. Mycket lämpliga ytor finns på andra sidan Västra vägen. Detta kräver dock att stängsel sätts upp längs Vänstra vägen så att inte pendlarna genar över vägen i stället för att gå över gångbron. Sådana stängsel måste dock vara mycket billigare och är mer estetiskt tilltalande än ett stort parkeringshus.

Men vilken lösning man än väljer, så gäller det att sätta i gång snabbt. Pendlarparkeringen är full redan i dag. Risken för kaos är uppenbar med dagens stora inflyttning till Norrtälje stad.

Mer läsning

Annons