Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför tackar Norrtälje kommun nej till vikarier?

Annons

Hur är det möjligt att Norrtälje kommun kan tacka nej till en vikarieförmedling som förmedlar vikarier till förskolor och skolor?

Vi är ett nystartat företag som heter Vikarie Roslagen. Vi förmedlar vikarier till ett antal privata förskolor och skolor i vår kommun.

Våra vikarier är mellan 18 och 68 år, kvinnor och män. I dagsläget är cirka 30 som är inskrivna i förmedlingen. Varje vikarie blir noga förberedd i sitt uppdrag genom bland annat giltigt utdrag ur belastningsregistret, Skolverkets riktlinjer, HLR-utbildning med mera.

Hur kan Norrtälje kommun tacka nej till en förmedlingstjänst när förskolor och skolor ”skriker” efter vikarier, frågar Mari-Ann Ferngren. Foto: Tomas Oneborg, TT

Förskolan eller skolan ringer, sms:ar eller mejlar oss vid behov av vikarie. Vikarie Roslagen tar kontakt med lämplig vikarie som åker ut och arbetar på förskolan eller skolan. Finns det speciella önskemål (ålder, kön, erfarenhet, varit på förskolan eller skolan tidigare) så försöker vi matcha ihop på bästa sätt.

Detta borde vara något för Norrtälje kommuns förskolor och skolor tänkte vi. Vi har därför vid ett flertal tillfällen varit i kontakt med Norrtälje kommun för att erbjuda vår tjänst.

I början av hösten hade vi ett möte med barn- och ungdomsförvaltningen. Det resulterade i att Vikarie Roslagen och Norrtälje kommun eventuellt skulle teckna ett ramavtal. Det lät hoppfullt.

Men det skulle visa sig att Norrtälje kommun tog tid på sig. Vårt ”ärende” vandrade mellan många olika avdelningar. Olika möten hölls och olika personer fick information om detta ”ärende”.

När det började närma sig jul undrade vi på Vikarie Roslagen hur vi låg till i processen. Vi hade mejlat till kommunen ett flertal gånger men tyvärr inte fått något svar tillbaka.

Vi gick då till kommunhuset för att få kontakt. Vår kontaktperson var dock inte var anträffbar.

Vi lämnade då ytterligare ett mejl. Några timmar senare får vi i ett kortfattat mejl svaret att vårt ”ärende” har gått mellan olika avdelningar och att kommunens HR-enhet inte har bestämt sig.

I mitten av januari hade vi fortfarande inte hört något. Vi mejlar därför vår kontaktperson ännu en gång. I slutet av januari får vi svar. Vår kontakt har varit på ett möte med kommunens upphandlingsavdelning och diskuterat bemanning och förmedling.

Vi mejlar och frågar vad detta möte gav. Vi får ej något svar.

Ett par veckor senare får vi ett mejl från vår kontaktperson, som då varit i kontakt med kommunens förskolechefer, kommunens HR-avdelning, kommunens upphandlingsavdelning och diskuterat Vikarie Roslagen. Slutsatsen är att kommunen inte skall teckna något ramavtal med Vikarie Roslagen. Vi får ingen förklaring till varför.

Hela denna process tog cirka fem månader! Och återkopplingen från Norrtälje kommun var usel!

Hur kan kommunen tacka nej till en förmedlingstjänst när förskolor och skolor ”skriker” efter vikarier? Varför ska varje enhet, förskola eller skola, behöva brottas med detta dryga arbete på egen hand när det nu finns en förmedling att ta hjälp av? Det måste ju vara bättre att pedagogerna arbetar med barnen istället för att också ha bemanningsarbetet på sina axlar.

Ohälsan är hög bland personal i barnomsorg och skola. Norrtälje kommun sägs jobba mot denna ohälsa, men frågan är på vilket sätt? Skulle inte en förmedling vara en hjälp på vägen?

Norrtälje kommun måste tänka nytt och inte lösa vikarieproblemen med tillfälliga lösningar. Vi ska vara rädda om våra pedagoger som gör ett fantastiskt jobb på våra förskolor och skolor. De är värda all den service de kan få, exempelvis en vikarieförmedling.

Mari-Ann Ferngren, Vikarie Roslagen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons