Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gustavia ska likna Posthusgatan

Nu har vi sverigedemokrater kommit fram till vår plan för hamnområdet. Hamnområdet ska bli en ny stadsdel som vi valt att kalla ”Gustavia” efter Gustaf den andre Adolf som grundade Norrtälje.

Annons
Vi vill att stadsplaneringen i den nya stadsdelen i hamnen ska vara så kallad New Urbanism. En uppfattning om stilen kan man få genom att se på delar av Posthusgatan i Norrtälje, skriver Mikael Strandman.

Där vill vi kombinera många bostäder med en levande gatu- och hamnmiljö. Stadsplaneringen ska vara så kallad New Urbanism. Kännetecken för New Urbanism är småskalighet och strävan efter att kunna röra sig i staden till fots. Förebilden är de europeiska städer som bär vittnesbörd om sin månghundraåriga utveckling. Man strävar både efter väl definierade stadsrum och att göra staden omväxlande, både till utseende och funktion, med både bostäder och butiker, tjänster och andra typer av smärre arbetsplatser, samt småparker, torg och annat som hittas i Europas medeltida stadskärnor.

Vi sverigedemokrater vänder oss emot dagens skelettplan som är ännu ett ”Hammarby sjöstad” i nyfunkis. Inte för att vi tycker illa om denna arkitektur utan därför att denna miljö är mer till för de boende än för alla andra som besöker och flanerar i staden. Vi vill att kvarteren kring hamnen ska bli en naturlig förlängning av ”gamla Norrtelje” och inte ett ”rikemans Husby” som bara är relevant för dem som bor där. Stora ”hyreskaserner” med meningslösa mellanrum inbjuder inte till en gemytlig känsla av småstad.

Istället vill vi ha en miljö som påminner om de Hansastäder som ligger runt Östersjön. Visby, Lübeck, Tallinn, medeltida städer med vindlande kullerstensgränder, torg och hamnplan. Fördelen med denna stadsplanering är att man utnyttjar ytan maximalt, då husen är lagom höga och står ganska tätt. Det är lätt att röra sig till fots och man är skyddad från väder och vind. En”tätare” stadsmiljö, med fler människor som vistas i stadsmiljön, och som rör sig där i mänsklig hastighet skapar trygghet. Stadsdelen ska vara bilfri och parkeringsplatserna för boende och besökande läggs i skylda parkeringsgarage vid utkanten av området.

Den arkitektoniska stilen ska blandas mellan det för Roslagen så typiska trähuset, med tät liggande panel eller stående lockpanel och falsat plåttak, och karolinsk stil. I karolinsk stil är byggnaderna karakteristiska med valmat tak, strama fasader, ibland med pelare. Då och då växlas de strama fasaderna med en ståtlig gavelfront.

Ett antal nya torg i varierande storlek ska skapas, gärna med någon typ av rådhusbyggnad, eller stadshotell som inramning. Färgskalan ska innehålla färger som gräddvitt, gult, falurött, guldockra, pärlgrått och grön umbra.

En uppfattning om stilen kan man få genom att besöka stadsdelen Wadköping i Örebro, delar av Posthusgatan i Norrtälje eller varför inte Trosa eller Gränna. Husen kommer dock att vara lite högre, 2-4 våningar i stället för 1-2. Husen är tänkta att byggas helt i trä. Gatubeläggningen och beläggningen på hamnplan ska vara av gatusten.

Hamnplanen ska vara en plats för folkliv med krogar, konditorier och restauranger med uteserveringar mot hamnbassängen. För att ersätta tidigare näringsverksamheter i hamnen kommer en rejäl småbåtshamn med många bryggor att skapas i området runt och bortom dagens flishantering. Vinteruppläggning för dessa fritidsbåtar kommer dock inte vara möjlig.

Nu kommer det säkert att komma kritik om att dessa hus inte alls rymmer så många lägenheter som ”höga nyfunkishus”. Men då dessa nyfunkishus byggs i block med stora och enligt vårt tycke tråkiga och ogästvänliga gårdar och mellanrum emellan sig kommer vår stadsplanering att vara lika ”yteffektiv” med avseende på bostadsyta som nuvarande förslag i kommunfullmäktige. Skillnaden är att vår New Urbanstil skapar en mycket mer gemytlig och välkomnande atmosfär.

Stadsdelen ”Gustavia” kommer att vara en harmonisk förlängning av Norrtäljes gamla stadskärna men med mer enhetlig, förindustriell arkitektur. Gatunätet ska inte dras rakt och kvadratiskt utan mer medeltida och vindlande.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons