Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett bevis på djup okunskap om transportbranschen

Annons

Att kalla adressering av ett problem för populism är helt enkelt inte seriöst och är ett försök att förringa ett problem. Med de slutsatserna skulle man nödgas att kalla alla politiker för populister då alla anser att det finns problem och man vill försöka att lösa dessa.

När Reidar Carlsson i sin ledarartikel kallar både mitt parti och mig för populister då de valde att placera mig som lastbilschaufför i Europaparlamentet är det ett bevis på djup okunskap inför problemen i transportbranschen.

Problemen vi såg 2014 har inte på något vis försvunnit utan tvärtom allvarligt förvärrats sedan dess. Detta har fått till följd att många svenska chaufförer lämnat yrket då de inte vill arbeta för de löner utländska chaufförer uppbär, ungefär 2500 kronor är en vanlig lön för dessa. För den lönen tvingas de också arbeta tills utmattningens gräns och tillåts endast åka hem till sin familj ett par gånger om året.

Att man inte syns i svensk press beror ju på Reidar Carlsson och hans kollegor. Media är i dag är helt ointresserade av att skriva om något vi gör om det inte går att göra en negativ vinkling av det, skriver Peter Lundgren. Foto: Fredrik Persson, TT

Vi har i Europaparlamentet hört många vittnesmål från inbjudna chaufförer som varit offer för dessa vidriga förhållanden. Problemen bottnar i EU:s cabotagedirektiv som möjliggör att stadigvarande ha flera tusen bilar stationerade i Sverige som bedriver olaglig inrikestrafik.

Jag har sedan jag kom hit envist arbetat med detta problem. Från att ha varit något helt ointressant för Europaparlamentet är det nu en glödhet fråga i det nya vägtransportpaketet som presenterades under våren. Det beror i mångt och mycket på att jag drivit denna fråga stenhårt. Jag har också lyckats få upp problematiken med 3,5-tons bilar i internationell trafik till en viktig fråga.

Jag arbetar just nu som rapportör för det nya körkortsdirektivet som i sitt nya förslag från kommissionen skulle inneburit att svenska transportgymnasium inte skulle få använda sig av praktikplatser på åkerier längre. Detta skulle inneburit ett dråpslag för både den svenska och finska utbildningsmodellen.

Att man inte syns i svensk press beror ju på Reidar Carlsson och hans kollegor. Media är i dag är helt ointresserade av att skriva om något vi gör om det inte går att göra en negativ vinkling av det.

Problemen med att det uppstått en brist på chaufförer beror på att fusket breder ut sig och många svenska chaufförer har valt att lämna branschen. Att få ungdomar att utbilda sig till ett yrke som chaufför har visat sig svårt.

Enda sättet att förändra detta är att se till att det råder ordning och reda på våra vägar, att det finns tillräckligt med trafikpoliser på våra vägar och att de ges de finansiella resurser som behövs för att effektivt kunna jaga fuskarna. På detta sätt kan vi också locka tillbaka de chaufförer som flytt yrket och även attrahera ungdomar. Principen måste vara att kör du transporter på Svenska vägar ska kollektivavtalsenlig lön gälla, det är enda sättet att få en hållbar bransch.

När Reidar Carlsson säger att Socialdemokraterna inte pratar om hotade jobb i åkeribranschen stämmer det helt enkelt inte, återigen valde han att inte samla in fakta innan du skrev. Hade han varit påläst skulle han veta att de också jobbar med dessa frågor, inte minst genom utstationeringsdirektivet där man föreslår ett eget direktiv just inom transportbranschen.

Nästa gång Reidar Carlsson är intresserad av vad jag arbetar med och har åstadkommit är han välkommen att höra av sig så ska jag gärna delge dig informationen han behöver för att göra en rättvisande artikel.

Peter Lundgren (SD), Europaparlamentariker

NT kommenterar:

Enligt Peter Lundgren är dagens brist på lastbilschaufförer helt EU:s fel. Det är EU som gjort att svenska chaufförer blivit utkonkurrerade och slutat köra lastbil. EU har gjort att fusket ökat vilket fått många lastbilschaufförer att sluta och att ungdomar inte vill utbilda sig till detta yrke.

Det är en bild som inte alls stämmer med den som ges av Tya, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. Istället menar Tya att chaufförsbristen beror på att antalet transporter ökar på grund av högkonjunkturen, på den ökande e-handeln och på att Sveriges befolkning ökar. Och med risk för att Peter Lundgren återigen beskyller mig för att inte vara påläst: jag tror mer på Tya än på Peter Lundgren.

Jag vet mycket väl att Socialdemokraterna jobbar med utstationeringsdirektivet. Däremot pratar Stefan Löfven inte längre om att jobb är hotade i åkeribranschen. Det är inte så konstigt när det finns tusentals lediga jobb i denna bransch.

Vad gäller Peter Lundgrens arbete i Europaparlament så säger mina källor att lastbilschaufförernas löner inte alls är någon ”glödhet fråga” i parlamentet, utan tämligen liten, och att Peter Lundgrens arbete i denna fråga varit klart försumbart. Och även där väljer jag att lita mer på mina källor än på Peter Lundgren.

För övrigt är det typiskt att Peter Lundgren skyller på medierna för att han inte syns i svensk press. I Peter Lundgrens parti brukar det mesta vara mediernas fel.

Reidar Carlsson, politisk chefredaktör

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons