Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är det verkligen en spatserbro vi behöver?

Annons

En mycket bra sak med Norrtälje är att vi har en lokaltidning. Visserligen delar ledarsidan Centerpartiets värderingar och ledarskribenten Reidar Carlsson låter oss inte glömma detta grundläggande faktum. Speciellt när han talar om vad man bör tycka om oss sverigedemokrater.

Anmäl text- och faktafel

Men nyligen lyckades han skriva om nödvändigheten av en ny spatserbro i Norrtälje hamn. Detta utan att säga ett knäpp om oss i Sverigedemokraterna.

Det är lätt att förstå att de, som suttit i ”samverkansstyret”, vill ha ett minnesmärke. Men om det bara är en gångförbindelse man vill ha så vore det mycket enklare att skapa en flottbro, skriver Karl-Göran Edberg och Ingmar Ögren. Illustration: Norrtälje kommun och Sydväst landskap och arkitektur. (Bilden är beskuren)

Reidar Carlsson har en hel del att säga om hur bra det är med en bro. Dessutom skall den inte betalas av oss Norrtäljebor utan av några anonyma ”företag som bygger lägenheter i området”. Kanske sant, men sluträkningen lär ändå hamna hos Norrtäljeborna som bostadsköpare eller skattebetalare.

När frågan var uppe till beslut i fullmäktige hörde vi inget om att någon annan än kommunen skulle betala. Det som hördes mest var att kommunalrådet Ulrika Falk talade om hur vacker bron skulle bli – hur hon nu kunde veta något om hur skulle komma att se ut.

Man bör då fundera över vad bron egentligen skall vara? En gångförbindelse eller ett minnesmärke över fyra års (S)amverkansstyre?

Visst är det lätt att förstå att de, som suttit i ”samverkansstyret” vill ha ett minnesmärke över sin tid vid makten. Men om det bara är en gångförbindelse man vill ha så vore det naturligtvis mycket enklare att förankra några pontoner i hamnen och skapa en flottbro. En ponton kan enkelt flyttas för att släppa fram norrteljebåten. Dessutom kan pontonerna förses med förtöjningsbommar. Simsalabim så har man skapat en gästhamn och bryggplatser för de lokala båtarna.

Politik handlar mycket om prioritering. Ulrika Falk och Reidar Carlsson tycker att en liten men kostsam bro är viktigast. Vi i Sverigedemokraterna (liksom ROOP) har upptäckt att de flesta Norrtäljebor faktiskt bor utanför den lilla småstaden, men understundom besöker staden och då behöver man parkera. Det har blivit trångt om parkering, men Centerpartiet har lösningen – parkeringsavgifter. Ett bra sätt att få lantisarna att parkera vid handelsområdena utanför stadskärnan.

Vi sverigedemokrater tycker man skall värna både om en levande stadskärna och om landsbygdsbornas behov att parkera. Vi har sett hur kommuner som Lidingö, Huddinge, Haninge med flera har klarat att bygga centrala parkeringshus, men talar man här med en ledande centerpartist tror hon att det är tekniskt omöjligt. Det tycker inte vi eftersom vi är ett parti med många ingenjörer, som ser möjligheten att bygga parkeringshus i kvarteret Jupiter där kafé Tullen tidigare låg.

Dessutom tycker vi att man skall anknyta till småstadens karaktär genom träfasad och växtlighet. Kanske murgröna eller rentav Norrtäljes hängande trädgårdar?

Vi får se om vi får med övriga partier och om det går att hitta finansiering, men vi tycker ändå att detta är viktigare än ”en bro för mycket” som skall lösa ett behov, som några betongpontoner kan klara gott.

Karl-Göran Edberg (SD)

Ingmar Ögren (SD)

NT kommenterar:

Den nya stadsdelen Norrtälje Hamn behöver en fast bro över hamnkanalen för att bli en naturlig del av staden. En flottbro, som Karl Göran Edberg och Ingmar Ögren föreslår, duger inte.

Reidar Carlsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons