Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oansvarigt av det borgerliga styret

Den borgerliga minoriteten som styr landstinget försämrar nu kraftigt busstrafiken genom neddragningar och nedläggningar av hela busslinjer. Många av oss kommer att drabbas hårt, speciellt i Norrtälje kommun där det enda alternativet till bussen oftast är bilen.

Annons

Barn och ungdomar är särskilt utsatta då de tillhör de grupper som inte kan välja bilen. Trots att det borgerliga styret visste att det inte fanns någon majoritet i fullmäktige för en höjning av månadskortet valde det att gå vidare med en budget som saknade finansiering. Nu vill det borgerliga styret låta resenärerna betala notan genom indragen trafik. Det är oansvarigt!

Vi i Vänsterpartiet vill att fler reser kollektivt och då måste antalet turer bli fler. I dag är det många som inte har råd att köpa månadskort eller enkelbiljett och därför vill vi inte höja priset på månadskortet. Vi föreslår i stället en höjning av skatten med 25 öre, det är solidariskt. Vi vill ha enhetstaxa och avgiftsfri kollektivtrafik för barn upp till tolv år hela dygnet och för pensionärer i lågtrafik. Vi vill också ha fria resor för dem som åker med färdtjänst och att SL-kortet ska gälla i skärgårdstrafiken.

25 öre mer i skatt innebär att den som tjänar 20 000 kronor per månad betalar 50 kronor mer jämfört med borgarnas förslag om att höja SL kortet med 100 kronor. Bara den som tjänar över 40 000 kronor per månad eller kör bil istället för att åka kollektivt vinner på borgarnas förslag på höjning av månadskortet på 100 kronor.

I Norrtälje kommun ser vi hur boende på bland annat Rådmansö och runt Rimbo drabbas av neddragningarna. Skolbusslinjer som dras in innebär ökade kostnader för kommunen och för enskilda familjer då barnen måste kunna ta sig till skolan på något sätt. Kostnaderna läggs ut på enskilda i stället för att vi tar gemensamt ansvar för en bra kollektivtrafik.

Besparingar har inget egenvärde. De syftar till att förbättra ekonomin, men hur vet man på trafikförvaltningen att det funkar så – att besparingar ger en bättre ekonomi? Hur vet man att det inte blir tvärtom? I stället kan satsningar på ökad turtäthet vara rätt medicin – trafiken till Väddö kan vara ett exempel på det.

Det vi säkert vet är att det är bra för medborgarna och bra för miljön om bussarna går oftare och fler åker kollektivt. En intensiv marknadsföring av kollektivtrafiken med ökad turtäthet, utdelning av gratiskort till bilpendlare med mera skulle vara en alternativ väg att gå.

Hade Vänsterpartiets förslag till budget i landstinget gått igenom hade det funnits 400 miljoner mer att satsa på utökad kollektivtrafik. Budgetförslaget är till stora delar finansierat genom omfördelningar. Vi flyttar pengar från dyra konsultarvoden, administration, politikerarvoden och förmånsbilar till satsningar inom kollektivtrafik och sjukvård. Med vår politik skulle alla bussar fortsätta att gå och det skulle finnas fler att välja på.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel