Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya väg 77-förslaget sämre för Rimbo

Det är drygt 60 år sedan jag kom att bosätta mig i Rimbo och jag bodde där tills jag för tre år sedan valde att flytta till centralorten. Under den största delen av tiden i Rimbo var debatten om väg 77:s dragning, genom eller utanför samhället, ständigt på tapeten.

Jag minns 1960- och 1970-talens vilda idéer, Långsjövägen skulle bli en del av den nya 77:an och en annan tanke var en dragning nordväst om Vibyområdet över Skarsjön för att ansluta till 77:an någonstans i Marknadshagen. Och så den famösa idén via en bro över Långsjön ...

Trafikverkets idéskisser kom sedermera att redovisas i två tänkta alternativ, en vägkorridor norr om respektive söder om samhället. Debatten hårdnade och när kommunen kom att förorda norra alternativet kände sig många boende och på annat sätt berörda upprörda och förfördelade. När Trafikverket sedan hösten 2016 kungjorde sitt beslut att spola norra alternativet, och besluta att vägdragningen skulle ske söder om samhället, kom det som en stor överraskning, en del blev glada och andra givetvis besvikna.

De flesta tror jag kände som jag: äntligen efter många års nötande både hit och dit kunde det norra vägreservatet hamna i papperskorgen. Och att något konkret skulle hända inom en nära framtid. Med stort intresse har jag efter snart fyra år förväntat någon form av detaljplan för den kommande 77:an.

För ett par veckor sedan möttes jag av nyheten om en ny sträckning, i stället för att ansluta till E18 i Rösa så förordas Ledinge. På något sätt känns det som man är tillbaka på ruta 1. Mycket av bortåt fyra års arbete läggs i papperskorgen. Nya sakägare blir berörda och med detta säkert nya och okända problem. Och ytterligare ett antal år kommer långtradartrafiken till och från Kapellskär att tråckla sig igenom Rimbo tätort.

Rimbo är befolkningsmässigt kommunens näst största tätort och är i ständig tillväxt. Samtidigt är det ett utpräglat pendlarsamhälle. Även om utpendlingen i huvudsak går mot Stockholmsområdet så är centralorten viktig i detta avseende. Den nya föreslagna dragningen kommer att förlänga vägen mellan nämnda orter med ett antal kilometer; genom detta kommer i praktiken trafikanterna att i stor utsträckning välja den gamla, krokiga och tämligen trafikfarliga vägen.

Ola Stenberg, Norrtälje

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel