Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny stadsdel ska lyfta handeln

Nya stadsdelen Roslagens famn räddar handeln i Norrtälje. Det hävdar de två bolag som står bakom satsningen. De ger dagens stadskärna underkänt.
"Söndagsöppet och mer parkeringar" Team Sportia om vad som kan lyfta handeln.

Annons

Centrumutveckling Sverige och Cardipoint vill bygga 315 bostäder och 13 000 kvadratmeter butikslokaler i området kring Norrtälje bussterminal.

– Vi tror på en strålande framtid för staden, säger Jan-Eric Wilén på Cardipoint.

Men utvecklingen hämmas av för få invånare och ett splittrat handelsutbud, anser han och Håkan Karlsson, ordförande i Centrumutveckling Sverige. Duon beskriver handeln i stadskärnan som oorganiserad.

– Många av butikerna ligger fel och har fel storlekar. Dessutom är utbudet inte komplett, bland annat saknas en del större kedjor, säger Håkan Karlsson.

På minuskontot finns även bristen på parkeringsplatser och den starka koncentrationen av butiker till Tullportsgatan, menar han.

– Vi planerar en ny bro över Norrtäljån för att knyta ihop de olika delarna bättre, säger han.

Centrumutveckling Sverige har analyserat den lokala handeln och slår fast att det finns utrymme för nyetableringar.

Norrtäljebornas årliga köpkraft är 3,1 miljarder kronor men en tredjedel av pengarna spenderas utanför kommungränsen, enligt bolagets kalkyler.

– Köpkraften beräknas växa med ytterligare 1,3 miljarder kronor fram till 2020. Och sedan har vi alla fritidsbor, säger Håkan Karlsson.

Boel Norman Högberg är ordförande i Norrtälje handelsstad. Hon är inte lika säker på behovet av de 13 000 kvadratmeter kommersiella lokaler som planeras vid bussterminalen.

– Vi har redan ett stort utbud i förhållande till befolkningen. Sedan är det en utopi att tro att alla Norrtäljebor vill handla på hemmaplan. De vill också göra sina utflykter även om jag tror att fler har valt att stanna i Norrtälje sedan Flygfältets handelsområde öppnade, säger Norman Högberg.

Hon håller med om att handeln är splittrad och Norrtälje handelsstad utreder hur stadskärnan, Knutby torg och Flygfältet ska länkas samman. Ett förslag är en busslinje.

Samverkan mellan handlare, fastighetsägare och kommunen är framgångsmodellen för svenska stadskärnor enligt organisationen med samma namn.

– Fler mötesplatser, varierat butiksutbud, aktivt kulturliv, välvårdad stadsmiljö, marknadsföring och generösa öppettider. Det krävs många aktiviteter om stadskärnorna ska ta tillbaka det de förlorat till externa köpcentrum, säger Björn Bergman, vd för Svenska stadskärnor, där Norrtälje handelsstad numera är medlem.