Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Norrtelje Tidning inleder korttidspermittering

Norrtelje Tidning kommer att inleda korttidspermittering från och med måndag.

LÄS MER: Tung nyhetskälla i 140 år – under krisen är Norrtelje Tidnings journalistik viktigare än någonsin

Coronakrisen har slagit hårt mot samhället och alla branscher. Även mediebranschen och Mittmedias titlar drabbas av det faktum att annonsintäkterna viker – kopplat till stora ekonomiska utmaningar för stora och små företag, som är tidningarnas kunder.

Det här medför att dagstidningar behöver se över sina kostnader och agera på att annonsaffären inom Mittmedia påverkas.

Tidigare har affärsledningen i Bonnier, som ansvarar för titlarna, uttalat sig om ett annonstapp på 20-25 procent i snitt, i mars.

Efter en tid av förhandlingar står det nu klart att NT, på måndag, precis som flera andra Mittmedia-titlar, kommer att inleda korttidspermittering. (Överenskommelsen utgår från en arbetstidsförkortning med 20 procent och en löneminskning med 4 procent, reds. anm).

– Vi går in i en tid där vi nu kommer att arbeta efter nya förutsättningar, säger Carl Juborg, chefredaktör på Norrtelje Tidning och fortsätter:

- Det här känns såklart oerhört trist. Precis som nämndes i en krönika nyligen är det med frustration vi kan konstatera att vi ska arbeta mindre, när journalistiken är så pass viktig.

- Samtidigt är verkligheten sån här nu.

Han fortsätter:

- Det är viktigt att understryka att NT kommer att fortsätta arbetet med att ge er relevant lokaljournalistik sju dagar i veckan, som den unika nyhetskällan vi är, men med nya förutsättningar.

- NT är en driven och engagerad enhet med säljorganisation och redaktion, som alltid gör sitt yttersta för kunder, läsare och sin publik.

Margareta Levin Blekastad, ordförande i journalistklubbens NT-sektion:

- Det är oerhört tråkigt att behöva göra det här, men vi ser att det är nödvändigt med tanke på den ekonomiska utvecklingen. Vi ser att vår journalistik behövs mer än någonsin. Vi hoppas att det här blir kortvarigt.

Niclas Pärni är försäljningschef på Norrtelje Tidning.

Han understryker att det fortsatt kommer att märkas att NT är en aktiv lokal och viktig aktör.

– Det är klart att det vi går igenom nu är ett tufft läge för alla. Vi kommer att göra det bästa av det här och jobba på efter förutsättningarna. NT kommer fortsatt att vara tillgängliga och närvarande lokalt, där sker det ingen som helst förändring, säger han.