Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Norrtälje motettkör tar ton

Ett klassiskt verk, med Hallelujakören som mäktig höjdpunkt. Nästa söndag den 17 november framförs Händels Messias i Norrtälje kyrka.

Annons

Hösten har gått i barockens tecken för Daniel Edoff och Norrtälje motettkör. Händels Messias har stått på programmet när de repeterat på torsdagskvällarna.

– Det är ett verkligt klassiskt verk, ett av de stora musikaliska kyrkoverken, säger dirigenten och kyrkomusikern Daniel Edoff.

Nästa söndag är det dags för konsert. Då framför kören Messias tillsammans med musiker från Kungliga hovkapellet och de fyra solisterna Karl-Magnus Fredriksson, Gunilla Franklin, Paula Hoffman och Fredrik Stridh.

– Det känns väldigt roligt att kunna presentera verket i Norrtälje. Det är en utmaning, musik som man vill få förmånen att göra som kyrkomusiker, säger Daniel Edoff.

Georg Friedrich Händel skrev Messias 1741, ett oratorium som bland annat innehåller den välkända och maffiga Hallelujakören. Daniel Edoff lyfter fram glädjen i musiken, när han beskriver verket.

– Det är ett fantastiskt verk med sin vackra melodik och sina härliga soloarior, där sångarna verkligen får blomma ut, säger han.

Oratoriet består av tre delar, med en text som både skildrar avsnitt ur Gamla testamentet och berättelser ur Jesu liv. I sin helhet är Händels Messias drygt två timmar långt, men verket kortas ofta ner.

Daniel Edoff har gjort ett urval där fokus ligger på de partier som skildrar advent och jul, förutom den stora slutkören.

– Jag har kapat, klippt och klistrat och tycker att jag har fått ihop en bra helhet, säger Daniel Edoff.

För honom är det första gången han gör Händels Messias som dirigent.

– Jag har gjort många enskilda satser tidigare, men inte framfört helheten, säger han.

Han beskriver verket som krävande för körsångarna.

– Ja, det är ganska svårt. Det är mycket koloratur och lite intrikat att få till rätt uttryck. Men det är det som är meningen, det ska vara lite utmaning och det har flutit på bra under våra repetitioner.

Händels Messias blev en framgång redan från start och fick sitt svenska uruppförande i Stockholm 1786. Det är ett oratorium som har blivit oerhört omtyckt och uppförs ofta, framför allt kring adventstider. Daniel Edoff ser Händel som mer lättillgänglig än Bach, när han jämför de båda barockgiganterna.

– Bach var mer filosof, Händel var musiker vid hovet, hans musik är gjord för att spelas för publik.

– Bach riktade sig inåt och uppåt, mot gud, medan Händel riktade sig utåt, mot publiken.

Messias

Oratoriet Messias är skrivet av barocktonsättaren Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Solister: Karl-Magnus Fredriksson, Gunilla Franklin, Paula Hoffman, Fredrik Stridh.

Musiker från Kungliga hovkapellet

Norrtälje motettkör

Dirigent: Daniel Edoff

Norrtälje kyrka söndag 17 november kl 18