Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skrotbilar kan bli olagliga

Hundratusentals hobbymekaniker kan komma att kriminaliseras när Miljödepartementet i höst fattar beslut om strängare regler för skrotbilshantering.

Annons
Ove Gunnarsson, Svenne Åström, Pär Åström och Danne Sandström är alla motorfantaster och ifrågasätter Naturvårdsverkets utredning. – De måste sätta sig in i vårt perspektiv för att förstå kulturen, säger Per Åström.

– Ett knivhugg i den svenska folksjälen, säger Mats-Einar Jakobsson, initiativtagare till webbsidan Stoppa Skrotbilsberedningen.nu.

För att komma till rätta med övergivna bilar föreslår Naturvårdsverket i en utredning, gjord på uppdrag av Miljödepartementet, bland annat att fordon som inte varit i trafik inom loppet av ett år ska kunna konfiskeras av staten. Men utredningen får kritik av motståndarna som menar att en eventuell lagändring träffar alla Sveriges motorhobbyutövare.

Peter Edqvist, förbundsordförande för Motorhistoriska riksförbundet (MHRF) är skeptisk till hur Naturvårdsverket formulerar sig:

– Inga konsekvensbeskrivningar finns med i utredningen. De har väldigt lite sakkunskap, och förstår inte ämnet. De har inte varit i kontakt med oss som normalt brukar få ge synpunkter under utredningsarbeten, säger Peter Edqvist.

Utredningen refererar till ”illegal bilskrotning”, något som han menar är svårdefinierat:

– Ofta köper människor två bilar: en de ska renovera, en att plocka delar från, säger Peter Edqvist.

Ove Gunnarsson, passionerad hobbymekaniker, berättar att det ibland tar flera år att få tag i rätt reservdelar, något som kommer att omöjliggöras om lagändringen drivs igenom:

– Det är stor kris. Då tvingas vi bli kriminella. Vi kommer att köra med en handel med delar och fordon sinsemellan. Det drabbar hela bilkulturen i Sverige, de som har intresset kommer inte att sluta, säger han.

Mats-Einar Jakobsson har startat en facebookgrupp och även organiserat en protestlista som nu är uppe i över 10.000 underskrifter.

– Hur kommer det att drabba människor som har gamla bilar och som inte har råd att köpa nya? Dessutom baserar hela rally och folkrace-sektorn sin hobby på gamla reservdelsbilar. Och vad händer med resten av fordonshobbyn och industrin runt omkring? undrar Mats-Einar Jakobsson och hänvisar till Tyskland och Holland. Där har liknande reformer genomdrivits, något som tvingat motorhobbyister att resa till Sverige för att få tag i reservdelar.

Hans Wrådhe, chef för Naturvårdsverkets sektion för avfall och kemikalier, anser att hänsyn tagits till motorhobbyverksamhet:

– Vi har ingen önskan att det ska drabba någon som håller på och pular med bilar och sköter detta snyggt. Men många har uppenbarligen blivit oroliga. Under sommaren har vi uppmärksammat regeringen på att man får vara noga med att göra undantag för de som exempelvis samlar veteranbilar, säger Hans Wrådhe.

I dagsläget går det inte att säga vilket utfall lagförslaget kommer att få.

– Det är upp till regeringen att bestämma, men det är klart att det skulle underlätta att man närmare preciserar vad skrotning är i de regelbestämmelser som görs, säger Hans Wrådhe.

Ove Gunnarsson tycker att Naturvårdsverkets bild av gamla skrotbilar som står och läcker är felaktig: – Vi vill inte heller ha olja på våra tomter, det handlar om misär när bilar blir ståendes, säger han.
Motorhobbyn i Sverige har många underkatekoriger med uppskattningsvis hundratusentals utövare.– Det är ett kulturarv som man inte kan låta gå i graven, säger Ove Gunnarsson.

Mer läsning

Annons