Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miraklet i Gottröra

Artikel 1 av 2
NT Minns - 90-talet
Visa alla artiklar

Norrtelje Tidnings reporter Sofi Piehl var snabbt på plats vid Gottrörakraschen och hon var en av de första att konstatera att ett mirakel hade skett. Här berättar hon mer.

Annons
Den första bilden efter Gottrörakraschen 1991 visar hur kaptenen och passagerarna livs levande kan promenera från olycksplatsen med planet kvaddat i bakgrunden.

Nästan 20 år efter den flygplansolyckan 1991 har dansken Stefan Rasmussen lagt sorgen över att aldrig mer kunna köra ett plan bakom sig. Han provade i simulator, men insåg att det bara inte gick. I stället har han kört buss, varit reseledare i Kina och på sistone börjat spela saxofon.

Ulf Cedermark fortsatte att flyga.

Trots haverikommissionens noggranna utredning ifrågasattes Stefan Rasmussen efter olyckan.

Hade han varit försumlig när det gällde att kolla avisningen av planet före start? Greps han av panik och blev paralyserad vid nödlandningen? En tredje pilot, Per Holmberg, som reste som passagerare, gick fram i cockpit före nödlandningen. Hans agerande ifrågasattes av haverikommissionen, men många medier gjorde honom till hjälte.

Gottrörakraschen har blivit tv-dokumentär. Kapten Stefan Rasmussen och styrman Ulf Cedermark, före detta Norrtäljebo, är filmens hjältar. Dokumentärfilmen hyllar alla och framför allt Stefan Rasmussen. Filmen heter ”Förrådd pilot”, eller som olyckan har kallats: ”Miraklet i Gottröra”.

Det var den 27 december 1991. Jag minns det väl för det var en fredag och Norrtelje Tidning kommer inte ut på lördagar. Mina bilder på kaptenen och passagerarna som ni ser här intill var redan gamla den måndag de publicerades. Då handlade det mer om hur Ulf Cedermark hade det på sjukhuset och om hur passagerna mådde efter olyckan. Ulf Cedermark, som då bodde i Norrtälje, berättade och makarna Jading från Syninge, som var passagerare ombord på planet, berättade.

Allt var osannolikt. 25 sekunder efter start hade de hört konstiga ljud utanför planet, en minut efter start la höger motor av, strax efter vänster, det fanns inte kraft kvar att vända, efter fyra minuter låg planet platt på ett snötäckt gärde i Gottröra. Planets fart dämpades en aning av trädtoppar som det mejade ner före nödlandningen.

Vid kraschen bröts flygplanskroppen i tre delar, en efter en hoppade passagerarna ut genom hålen, virade in sig i filtar eller vad de kunde få tag på, och vandrade sedan i den tidiga morgontimman över fälten mot ett litet torp där de trängdes samman för att få värme.

Det var när de kom gåendes upp mot torpet som jag och min kamera mötte dem.

När jag lämnade Rimbo, hack i häl på Rimbo brandkår, var jag rädd att jag skulle hamna i ett hemskt inferno med spridda flygplansdelar och döda människor. Men alla var hela och vid liv, kapten Stefan Rasmussen stod med blodet rinnande nerför kinden och försökte förstå vad som hänt.

20 år senare säger han att han tycker att det framkommer i filmen ”Förrådd pilot”. På den förhandsvisning som var i Stockholm förra veckan sa han att han först hade tänkt tacka nej till att medverka i dokumentären men att han ändrade sig när han förstod journalisternas ambition att visa vad som verkligen hänt.

Då planet lyfte lossnade klaris från vingarna och drogs in i motorerna. När piloterna försökte spara de pumpande motorerna genom att dra ner på kraften tog ett automatisk system över och ökade kraften. Enda sättet att rädda motorerna hade varit att stänga av dem helt.

Kapten Stefan Rasmussen har ställt sig frågan många gånger: Hur gick det till?
Alla artiklar i
NT Minns - 90-talet
Annons