Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minskat behov av ny flygplats

Satsningen på en ny regional flygplats kan landa i Norrtälje. Men några stora trafikökningar i Mellingeholm lär det inte bli.

Annons

Kommunförbundet Stockholms län, KSL, har försökt hitta en lösning för länets allmänflyg sedan 2009. Orsaken är att privatpiloter och det lätta affärsflyget har blivit hemlösa sedan flygfälten i Barkarby och Tullinge stängts. Samtidigt har Bromma slängt ut Stockholms och SAS flygklubbar. SAS-klubben med 150 medlemmar och fyra plan flyttade nyligen till Mellingeholms flygfält söder om Norrtälje. Utredningen är snart i mål och presenteras i januari.

Redan nu kan NT berätta att behovet av en ny större flygplats skruvats ned väsentligt. Orsaken är att en stor del av affärsflyget ser ut att bli kvar på Bromma. Från början jagade KSL en bana av Brommas storlek eller något mindre. Numera är kraven lägre ställda.

– Ett fält på 900 meter är fullt tillräckligt, säger Thomas Fredriksson, projektledare på KSL.

Mellingeholm mäter 650 meter. Norrtälje kommuns kommande detaljplan, som även rymmer ett nytt industriområde, medger en förlängning av banan med 300 meter. Det gör att Mellingeholm mycket väl kan bli aktuellt för allmänflyget framöver, enligt Thomas Fredriksson. Helst vill KSL ha två regionala flygfält, ett norr och ett söder om Stockholm. Gnesta har nämnts som det södra alternativet.

– Men utredningen kommer inte att peka ut var en flygplats ska ligga. Vårt uppdrag är att redogöra för allmänflygets behov, säger Thomas Fredriksson.

Kommunledningen i Norrtälje har under utredningen varit positiv till att hysa en regional flygplats. Det gäller fortfarande.

– Ett flygfält är en del av ett civilt samhälle och kan vara ett lockbete för att få hit fler företag, säger kommunalrådet Kjell Jansson (M).

Den mindre etableringen KSL nu talar om passar Norrtälje bra, enligt honom.

– Vi är inte ute efter att bli någon storflygplats. Det får vi inte ihop med de boende i Sika och de nya bostadsområden som planeras i Björnö, säger Jansson.

Tillståndet för Mellingeholm ger utrymme för betydligt fler flygrörelser än de starter och landningar som görs i dag. Två flygklubbar, två flygskolor och en myndighet, Sjöfartsverkets räddningshelikopter, är verksamma på fältet.

– Dagens bana täcker våra nuvarande behov, säger Per Winberg, ordförande i Roslagens flygklubb.

Men både klubben och Mellingeholm flygplats AB, som driver flygplatsen, välkomnar en utbyggnad. De får många förfrågningar från företag och organisationer som vill etablera sig på området. Knäckfrågan blir finansieringen. Några statliga pengar till en utbyggnad blir det inte enligt KSL.

Norrtälje kommun vill inte heller stå för fiolerna. Privata medel lär behövas om planerna ska bli verklighet.

Tillstånd för 14 000 flygresenärer per år

Kommunförbundet Stockholms län har letat lösningar för det hemlösa allmänflyget (taxi-, skol- och privatflyg) sedan 2009.

Först listades 35 tänkbara lägen i länet. Senare reducerades listan till att innehålla ett fåtal alternativ, däribland Mellingeholm i Norrtälje.

Norrtälje kommuns förslag till detaljplan för Mellingeholm godkänner en utbyggnad av fältet med 300 meter.

Tillståndet för banan gäller 14 000 flygrörelser (starter och landningar) per år. Dagens trafik innebär att tillståndet bara nyttjas till ungefär hälften.

Annons