Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nedhuggna lönnar förstör villaidyll

Boende rasar mot bygge som går nära tomtgränsen.

Annons

Kommunen bygger en ny gång- och cykelväg i Kvisthamra. Trots gott om plats sågades sex stora lönnar ner vid Bertil Ottermans tomtgräns. Han bor längs Drottning Kristinas väg i Kvisthamra. Just nu byggs en gång- och cykelväg längs en del av vägen, från Rådmansgatan till Örtagårdsgatan, en sträcka på omkring 300 meter. Den biten av Drottning Kristinas väg är trafikerad av bussar och där saknas trottoar.

Bertil Otterman har inget emot att man bygger gångbana, men han ställer sig frågande till varför den måste gå ända till tomtgränsen.

– Vägen är bred på den här sträckan. Om man tog en bit av vägbanan skulle man kunna få ner hastigheterna och bussen skulle ändå få plats. Den går på smalare gator på andra ställen i Kvisthamra. Och det finns plats för att bredda på andra sidan gatan, säger han.

Bertil Otterman fick reda på kommunens planer när entreprenören Green landscaping kom och tog bort buskar vid tomtgränsen.

– Det fanns två vackra buskar av Finlands vita ros.

Då fick han reda på att det behövdes rensas för den dubbeldäckare som går en tur på morgonen.

– Den är 4,45 meter hög, så då klättrade jag upp och sågade bort grenar på lönnarna. Men sen sa de att cykelvägen ska vara 2,5 meter bred och då måste lönnarna bort. Jag frågade kommunen om jag kunde få köpa marken där lönnarna står, en 30 centimeter bred remsa, men det fick jag inte.

Nu står en rad stubbar längs vägen.

– Min fru grät när hon kom hem och såg vad de hade gjort.

Bertil Otterman har tittat i skrifter från kommunen och länsstyrelsen där det lummiga villaområdet framställts som värt att bevara.

– Det verkar som om den ena delen av kommunen inte vet vad den andra gör.

Tom Johansson är biträdande chef för kommunens gatu- och parkavdelning. Han berättar att vägsträckan ska bli en riktig bussgata och att gångbanan kommer att vinterväghållas.

– Den har inte varit olycksdrabbad, men det har varit besvärligt för gående att ta sig till och från bussen på den här sträckan, säger han.

Enligt honom har en gångbana varit efterfrågad av boende i området.

– Det är olyckligt att det har växt träd på den här ytan, säger Tom Johansson.

Bertil Otterman undrar om man inte kunde ha tagit en halvmeter av vägbanan och på så sätt sparat träden.

– Vi har förståelse för det. Men vi har haft en bra dialog med fastighetsägarna.

I framtiden kan det bli aktuellt med en trottoar på andra sidan gatan också och vägbanan behöver vara tillräckligt bred för att bussen ska kunna möta en lastbil, enligt Tom Johansson.