Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mobiltäckningen måste bli bättre

Om vi ska få människor att flytta till landsbygden, så måste både mobiltäckning och internetuppkoppling bli bättre. Och blir den inte bättre kommer på sikt stora delar av kommunen att avfolkas.

Annons

Det här är en av de viktigaste landsbygdsfrågorna och det är en fråga där kommunen måste ta ett stort ansvar – inte ekonomiskt, men som påtryckare på regering, riksdag, berörda statliga myndigheter (PTS) och operatörer.

Där vi bor i Husinge har vi ofta ingen täckning alls. Ibland går inte ens signalerna fram och när de gör det och vi svarar, så bryts samtalet som regel efter en eller några minuter. Det är likadant oavsett om vi är utomhus eller inomhus.

Det händer också, allt som oftast, att det inte går att skicka sms. Mobilt bredband är inte att tänka på. Vi har en ADSL-uppkoppling via telefonnätet på 8 Mbit/s. Den fungerar hyggligt, men Telia har ju redan börjat montera ner kopparnätet och vad vi förstår, så tänker man fortsätta med det, även om man just nu gjort en liten paus.

Om någon ringer till någon av våra mobiltelefoner, då vi är ute i trädgården, och samtalet bryts, så ringer personen i fråga upp igen. Samtalet bryts och personen ringer upp på nytt. Till slut säger vi till den uppringande att vi går in och ringer upp från den fasta telefonen i stället. Det här är ytterst irriterande för oss, men för operatören är det en god affär. I stället för en öppningsavgift har han fått tre eller fyra.

I åratal stångade vi oss blodiga mot Telias kundtjänst. Enligt den täckningskarta, som Telia hade tillgång till, så har vi full täckning. Därmed var problemet löst enligt Telias sätt att se det. I våras skrev vi ett mejl till det ansvariga statsrådet, Anna-Karin Hatt, med kopia till Telias ledning. Då äntligen började det hända saker. Telia skickade ut sin främsta expert för att göra mätningar. Dessa mätningar bekräftade allt det som vi påstått och vi trodde att problemen snart skulle vara ur världen.

Den man, som var här och mätte, tog kontakt med dem, som har ansvaret för nätet. De ville att han skulle mäta igen, när löven fallit. Ingen av oss förstår varför. Denna mätning kommer att genomföras inom den närmaste tiden.

Vad som händer sedan är svårt att veta. Vi hoppas fortfarande och att vi gör det beror på det engagemang, som Telias utsände visat. Vi berättar det här för att vi vet att det är på liknande sätt på många ställen i Norrtälje kommun och det kan ju knappast vara meningen eller ens meningsfullt att alla, som har problem med täckning och uppkoppling, ska behöva göra som vi har gjort. Det här måste som vi ser det vara en uppgift för kommunen. Det är sådant här som vi ska ha kommunen till – att bevaka våra gemensamma intressen.

Om landsbygden ska leva måste nätägarna och operatörerna tvingas att garantera en godtagbar täckning även i de bygder där det inte är kommersiellt lönsamt.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel