Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Minska den onödiga bilismen

Nyligen skrev fyra moderata riksdagsmän med Norrtäljes Kjell Jansson i spetsen en debattartikel där de hyllar bilismen och vill att städerna ska anpassas efter bilarna istället för att satsa pengar på cykelbanor. De vill värna om förbränningsmotorn och avslutar sin artikel med ”friheten att ha egen bil är en del av den svenska folksjälen.”

Det här låter som en fläkt från 1950-talet innan begreppet klimathot var uppfunnet. Moderaterna hävdar att det inte finns några problem med en ökad bilism om vi bara får fler elbilar och mer förnyelsebara drivmedel.

Det är uppenbart att de har fel. Transporter står för en tredjedel av alla växthusgasutsläppen i Sverige. 85 procent av alla bilar som säljs i Sverige är fossildrivna (ett stort antal är törstiga och tunga SUV-ar) och kommer att finnas i drift 20 år framåt tillsammans med miljoner andra äldre bilar. Ska vi nå våra klimatmål måste vi satsa stort på forskning men också ändra vårt beteende och köra mindre bil.

Utöver nödvändiga klimatskäl finns det en rad andra skäl till att vi ska sträva efter att minska bilkörandet istället för att öka den.

1. En mycket stor del av alla dödsfall betingas av våra stora folksjukdomar som påverkas av vår livsstil. Hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och fetma är sjukdomar som kan förebyggas och väsentligen minskas med hjälp av motion. Kan vi gå eller cykla istället för att ta bilen är mycket vunnet. Särskilt om vi kan göra det utan att riskera livet.

2. Betydligt många fler dör av avgaser och dålig luft än i trafikolyckor. Under coronapandemin kunde folk plötslig andas i de stora städerna i Indien och Kina.

3. Privatekonomi. En ny Volvo kostar kanske 5 000-6 000 per månad bara att äga. Genomsnittsbilen står parkerad 96 procent av tiden.

4. Trafikträngsel i större städer kan inte lösas med nya miljardsatsningar på motorvägar runt och i större städer

Jag har i Facebookgruppen Politik i Norrtälje bemött moderaternas debattinlägg med några egna inlägg och fick mer än 100 kommentarer varav närmare 96 procent var negativa till mina åsikter. Till och med kommunalrådet Bino Drummond (M) gav sig in i hyllningskören till att öka och underlätta bilismen och anförde som skäl omtanken om de som bor i Lohärad och Herräng. Han kallar det för ett klassiskt MP-misstag att vilja minska bilismen.

Tråkigt nog har varken han eller de flest andra förstått vad jag menar. Det är det onödiga bilkörandet som, ska minska. Hälften av alla bilresor som görs är mindre än fem kilometer långa. I tätorterna är 80 procent tre till fyra kilometer långa. Jag påstår att det är få Lohäradsbor i köerna in till Stockholm på morgnarna, det är nog fler Täbybor.

Jag är ytterst medveten om att det är många särskilt på landsbygden som måste ha bil. De måste få andra förbättringar, till exempel bättre och mer anpassade reseavdrag, bättre kollektivtrafik, anropsstyrd kollektivtrafik, bättre pendlarparkeringar med mera.

Jag vet att jag som frisk pensionär, som bor i utkanten av en stad, är privilegierad. Jag har inga småbarn att skjutsa och inget svårbeläget arbete att pendla till och jag har tid att gå kanske sju till åtta kilometer per dag för att uträtta mina ärenden och därmed gratis få vardagsmotion. Jag kommer i alla fall att slåss för att fler ska inse att vi behöver minska den onödiga bilismen. Klimatet kräver det och hela samhället tjänar på det.

När Göran Persson lanserade det gröna folkhemmet på 1990-talet med satsning på kollektivtrafik och krav på bilismen smulades det sönder till vägdamm av den dominerande billobbyismen. Nu är det dags att ta chansen att bygga ett riktigt nytt grönt och friskt folkhem när vi ska ställa om ekonomin efter coronapandemin.

Bengt Annebäck (MP), grön senior

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel