Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mer behövs för att stoppa dieselstölderna

Enligt LRF har tre av tio lantbrukare blivit utsatta för brott under de senaste åren. Inte nog med det, hälften hade dessutom fått utstå det mer än en gång. Att det vanligaste brottet är stöld av diesel förvånar nog ingen.

Annons

De som drabbas värst är ofta lantbrukare eller skogsentreprenörer, men även åkerier är en utsatt bransch. Dock finns det en attityd av att en polisanmälan inte är något annat än bortkastad tid. Så tycker i alla fall så många som var tredje av dem som drabbats. Förutom detta kan självrisken ibland vara uppe i tusentals kronor. För att det ska röra sig om ett försäkringsärende måste dessutom tanken varit låst.

Enligt polisens och Crimestoppers Swedens beräkningar uppgick värdet av förra årets dieselstölder i Sverige till över 100 miljoner kronor. Det bör dessutom räknas in att de inte väljer att polisanmäla stölderna. Ibland kan mörkertalet handla om stölder på uppemot 500 liter och mer som ägarna inte vill göra någon anmälan på. På vissa håll i landet ökar stölderna explosionsartat med start i augusti, och i år verkar omfattningen av stölderna vara större än tidigare år.

Polisen har därför börjat se över vilka fler åtgärder som behöver sättas in för att på allvar göra något åt stölderna. Att det behövs är utom allt tvivel helt sant, det handlar i dag om organiserade stölder där tjuvarna systematiskt åker runt med egen lastbil eller annat större fordon och stjäl diesel med hjälp av en elpump som för över bränslet till en extra tank på flaket.

Dieselpriset ligger omkring 15 kronor litern, men att köpa ”svart” går på runt 6 kronor litern, och eftersom efterfrågan finns på billigt bränsle finns det tyvärr de, läs hälare, som fortsätter driva på dieselstölderna. För att stulen diesel inte ska vara lika eftertraktad går det att köpa en vätska från Stöldskyddsföreningen som färgar dieseln blå. Den så kallat stöldmärkta blådieseln underlättar för polisen att spåra stöldgodset. Enligt uppgift har användandet av färgämnet gjort att stölderna nästintill upphört helt i Norrland.

På sina håll i Sverige samarbetar därför lantbrukare för att förhindra dieselstölderna. Tekniska hjälpmedel med kameraövervakning och direktlarm har nyligen lett till att några dieseltjuvar åkt fast. Tills polisen får mer resurser verkar det vara ett framgångsrikt grepp.

Resurserna för att lösa brott begångna på landsbygden är dock som bekant tyvärr få. Det är därför oerhört viktigt att politikerna presenterar tydliga strategier för hur glesbygden ska klara sig. Centerpartiet har landsbygdsfrågor som sin hjärtefråga, men några märkbara resultat är än så länge svåra att se.

En stöld kanske kan verka obetydlig eftersom den ofta bara får en liten notis i lokaltidningen. För den enskilde är dock skadan ofta mycket större, ibland så stor att han eller hon måste överväga om de har råd att fortsätta verksamheten överhuvudtaget.